Tak mi asi EU zničila hodinky

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Únor 12 19:40:56 CET 2015

Zdravím,

> Ale no tak, jde o to, že ono použité "pomyslíce" je pro rod střední, jako
> správný tvar bych viděl "pomysliv".

No, nejsem si tím jist. Já bych řekl, že správný tvar je "pomysle".
Na místě je užití přechodníku přítomného, neboť oba děje, přestože jsou
orientovány do minulosti, nastaly současně.
Přechodník minulý, což tvar "pomysliv" bezesporu je, vyžaduje jasně
vyjádřenou souslednost dějů, což v této větě chybí. Tedy např. by bylo
nutno formulovat větu takto:
"Pomysliv si, že těsnění ... , sundal jsem je", tedy napřed nastalo
pomyšlení a pak sundání hodinek. Tady to spíše vypadá na to, že při
sundavání kolega pomýšlel, čili zde užít přechodníku přítomného :-).
Více zde: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=590
Je velká škoda, že tato krásná bohatost jazyka mizí a je již bohužel
považována za archaismus.

Zdraví Pavel