FV panely

Jozef RAČEK Jozef_RACEK na tempest.sk
Čtvrtek Únor 12 14:54:21 CET 2015

pripad1:
stratifikacny zasobnik
dole zohrievam nizkopotencialovo. (v niektorych pripadoch nizkopotencialovo nemusi znamenat len "na nizku teplotu", ale moze znamenat aj "s nedostatocnym vykonom" voda sa zohrieva a stupa hore. Presne do takej vysky, aka prislucha jej aktualnej teplote.  Ak je ohrev s nedostatocnym vykonom, a nie je odber vody, tak sa tak voda zohreje aj na pouzitelnu teplotu a doohrev sa nemusi uplatnit.  Zohrejem cely objem. Od spodu az do vrchu.

A mam aj straty = vyzarovanie bojlera (tie mam v oboch pripadoch). Voda, co sa ochladila, klesa dolu INOU cestou, ako ta prave zohriata a tepla. Nemiesaju sa mi. Prirodzene mam najteplejsiu vodu v najvrchnejsej casti, odkial ju odoberam.

pripad2:
nizkopotencialovo zohrejem vodu v jednom zasobniku. Tu je nahriata na MAX, co sa da.
Voda pokracuje do dalsieho zasobnika, ktory moze byt studeny. Zarucene sa mi pri toku viri a miesa so zbytkom vody v zasobniku a vyrovnava teplotu s tou, s ktorou sa zmiesala. Moze sa ohrievat i chladnut.
Z kohutika mi tecie studena voda, lebo prave nie je "spravny cas" na doohrev vody a HDO mi ohrev nedovoli zapnut.
2b nemam odber vody. v nizkopotencialovm bojleri zohrievam vodu az do MAX, co som schopny. V doohrevovom bojleri zohrievam jeho cely objem len z doohrevom a prvy nizkopotencialovy ohrev sa mi neuplatnuje. Uplatni sa mi az niekedy potom, co vypustim objem vysokopotencialoveho a voda sa don premiestni z nizkopotencialoveho. (obycajne vecer po sprchovaniach) V noci je tma a nizkopotencialovy nekuri...a v tom druhom voda chladne.
Straty mam aj tu. Pre straty musim ratat nie len rozdiel teplot, ale aj prestupovu plochu pre dany objem pri guli, nasleduju ostatne tvary. Cim viacej povrchu na obalenie objemu, tym viacej strat.
Niektore riesenia robia sa robia tak, ze napr. tepelny zasobnik s kapacitou 1000-3000 litrov je zasobnik na kurenie a v jeho vnutri je bojler s kapacitou 100-300 l. Obmedzuje sa tym strata z bojlera a tato strata sa neskor zuzitkuje v kureni, kde napr.staci 28 stupnova voda.

2 bojlery v serii funguju dobre vtedy, ked je nonstop odber. Vtedy su uvahy o zapojeni jasne a funkcne. Pri nerovnomernom odbere je to loteria, ktora vobec nemusi fungovat, resp. jej celkova ucinnost bude nerentabilna. Da sa vypiplat, ale to by chcelo vodomer, priebezne merat spotrebu vody v x-minutovych intervaloch, spriemerovat za niekolko dni az tyzdnov, idealne rok, aby boli data aj za jednotlive rocne obdobia. Zatial nepadla tusim ani jedina informacia o objeme bojlerov a o pocte ludi, pouzivajucich teplu vodu. Je zbytocne ohrievat vela vody, ked sa nepouzije, na druhej strane pri :zasobnikovych rieseniach: musi byt ratany objem ako :zasobnik:, teda na pokrytie spotreby za stanoveny cas, obycajne za jednu periodu teplotnych cyklov-=1 den.

BTW> Ako vysvetlite manzelke, ze mate 2 bojlery, ze teplomer na jednom z nich ukazuje, ze voda je horuca, ked z baterie tecie studena? A bude tiect studena, dokym sa nevypusti mozno plovica objemu druheho, aby sa zohriala od vody z prveho. Alebo bude studena az do chvile, kym nezacne byt :lacnejsia elektrika:.

Uvahy o legionele ty uz boli, aj ked s jednou chybou - zohriatie napr 300l zasobnika na 70 st. vobec nemusi vyradit nizkopotencialovu cast pri 4 clennej domacnosti a uz vobec nie na 2 dni. "Nizkopotencialovy" ohrev realzovany 2 solarnymi panelmi na ohrev vody, doohrev realizovany plynovym kotlom. Solarne panely dokazu ohriat vodu kludne na 70 raz za 7-10 dni cca 9 mesiacov v roku. Nastavenie regulatora na nizkopotencialovom ohreve na 60 st, na doohreve na 45 stupnov. Cele leto sa plynovy kotol nezapne s vynimkou pretocenia cerpadiel na 1 min /24 hod.

Pri FV ohreve sa ohrieva stale, ked svieti slnko. Pri obycajnych paneloch riadenie porovnava napr. teplotu v spodnej casti zasobnika s teplotou na vystupe panelov. Ak je rozdiel teploty dostatocne velky, zapne sa cerpadlo a pretlaci teplu vodu do zasobnika. Ked je rozdiel teploty maly,alebo ziadny, cerpadlo sa vypne a voda v paneloch sa dokaze zohriat na vyssiu teplotu. takymto "pulzovanim" sa dokaze zohriat voda v zasobniku na vacsiu teplotu, ako by clovek pri prvom zamysleni cakal.
Beriem, ze nizkopotencialovy zdroj by mal byt striktne brany taky, ktory nie je schopny dostat teplotu nad ...napr. 40 stupnov. Solarne panely sa obecne beru ako nizkopotencialovy, pripadne nestabilny zdroj tepla, preto sa uvazuje aj s pripadnym doohrevom. Ina by bola situacia s prvotnym ohrevom tepelnym cerpadlom, kde ekonomicky nema zmysel ist do vyssich teplot, lebo klesa vykurovaci faktor a doohrev na vyssiu teplotu je nutny vzdy.
Solarny ohrev ale na 90% nie je cisto nizkopotencialovy zdroj, naprik tomu, ze sa tak velmi casto prezentuje.

Dodo