Tepelne ucinky viditelne casti svetelneho spektra

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Středa Únor 4 16:21:44 CET 2015

Závěr je správný, ze světla vznikne teplo.

Jen prochází/neprochází a odráží/neodráží se od jiných materiálů, než
dlouhovlnné IR, které sálá z horkých předmětů.

PH

Od: Jirka zaloha na volny.cz(mailto:zaloha na volny.cz)

"Nedávno tu někdo (kolega Kutina?) rozebíral, jak nahrazoval vadný chip v
nějakém výkonovém LED světle a že v nějakou chvíli cítil rukou, jak
údajně špatně chlazený chip při provozu "sálá" teplo.

Pochopil jsem to tak, že měl na mysli to, že chip je rozžhavený a teplo
z něj vyzařuje ve formě IR záření - no a právě o tom jsem dlouho
přemýšlel a pochyboval.

Udělal jsem dnes zajímavý pokus se 4W bílou síťovou bodovou LED
"žárovkou" Philips, co jsem tu nedávno popisoval.

Podržel jsem dlaň přímo před ní, ona sama byla i po delší době zapnutí
víceméně studená. Pocit tepla na dlani byl přitom docela intenzivní a
(logicky) zmizel prakticky ihned po vypnutí LED. LED prostě svítila v
podstatě výhradně ve viditelné části spektra.

Domnívám se proto, že tehdejší kolegův pocit "sálání" z chipu bylo něco
velmi podobného, speciálně když šlo tuším o 20W příkon a tomu
odpovídající světelný výkon.

Nevybavuju si teď fyzikální detaily a nechce se mi nic hledat, ale
logické je, že dopadající světlo (i bez IR složky) se buď odrazí, nebo
nějak pohltí. No a už ze selského rozumu a principu zákona zachování
energie plyne, že pokud se pohltí, tak se musí jeho energie v něco
změnit - podle mě v energii tepelnou...

Fyzikálně vzdělanější jedinci to mohou příp. doplnit, bude to jen k
užitku věci.

Jinými slovy a úmyslně trochu přehnaně na závěr:

co se stane, když budu "studeným světlem" (zářením s ostře odříznutým
vším s vlnovou délkou větší než má červená složka) svítit na matně
černou plochu?"