[OT][AUTO] Ako zvysit viskozitu kvapaliny do ostrekovaca

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Srpen 27 08:21:27 CEST 2015

Niet nad problem, co sa taha mesiace ci roky... ;-)
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2014-October/464323.html

V poslednom case ten ostrekovac uz nesiel vobec, vravim si, tu niet co
stratit, a (aj pod vplyvom
http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2014-October/464402.html ) som sa
pustil rozborky. Ako prve bolo treba nejako odstranit ten plastovy podbeh
nad kolesom. Slusny zdvihak nemam (len ten z prislusenstva a to je fakt
nudzovka len na rychlu vymenu kolesa bez akejkovek manipulacie pri ktorom
by mohlo auto z neho spadnut), tak som to robil pri namontovanom kolese,
takze ten podbeh som len "odchlipil" a zvysok bol o vyhmatavani s rukou
zasunutou po laket medzi plechom vonkajsieho blatnika a tym podbehom.

To cerpadlo je doslova zapichnute v spodnej casti nadrzky (je tam
vytvarovany taky vodorovny "usek" pre neho, v nom je zhora gumena
priechodka v ktorom je zapichnuty nasavaci "sosak" - je ho vidiet na
druhom obrazku; ten "sosak" nema jednoduchy otvor ale v tom otvore je este
trn, vdaka comu kvapalina vteka akymsi "medzikruzim", co zrejme ma
fungovat ako nasavaci filter na hrube castice). Po vytiahnuti samozrejme
vytecie obsah nadrzky na tu ruku hlboko zasunutu do utrob blatnika a
stecie po tej ruke dole az do nohavic - tu je vlastne vyhoda, ze auto nie
je na zdvihaku, bo takto ten nebezpecny odpad co sa predava ako kvapalina
do ostrekovaca stiekol len do tricka.

Po odpojeni dvojpinoveho konektora a hadiciek na predny a zadny ostrekovac
(co nebolo az tak trivialne, je neskutocne ze vdaka tvaru tych rurok sa
hadicky nasadzuju uplne lahucko ale stiahnut ich vyzaduje neskutocnu silu)
vyzera cerpadlo takto:
http://picpaste.com/pics/PICT9632-LQMoT6NX.1440655186.JPG a po dalsom
kroku rozborky takto:
http://picpaste.com/pics/PICT9631-h9y3Ts2L.1440655111.JPG , a ta vytokova
sustava sa da este dalej rozobrat na
http://picpaste.com/pics/PICT9630-8JZOyXkw.1440655081.JPG . Vyzaduje si to
pacit nemalou silou, tie rurky maju vytvarovany "cvak".

Problem bol v tom valceku na vrchu posledneho obrazku. Je to sedy plastovy
prstenec v ktorom je vlozeny valec z ciernej gumy. Cerpadlo zmenou smeru
otacania (zrejme zmenou polarity napajania) cerpa do predneho (cez ciernu
stranu) alebo zadneho (cez bielu) ostrekovaca, a ten valcek ma pri zmene
smeru zapchat druhy vytok. Ta cierna guma casom nabobtnala a nakoniec
trvalo zapchala oba vytoky.

Jednoducho som zbrusil asi 2mm z konca tej gumy, a ostrekovac po zborke
funguje ako zamlada.

Vlastnosti tej gumy boli zrejme dovodom, preco cerpadlo fungovalo s letnou
kvapalinou a so zimnou nie - ta guma zrejme nabobtnavala viac v
pritomnosti nejakeho konkretneho chemickeho odpadu, ktory v tej zimnej
kvapaline bol a v letnej nie.

Je to jedna z ukazok vplyvu interakcii materialov na dlhodobu spolahlivost;
a aj ked to nie je priamo elektrikarska tema, urcite suvislosti tu su.

wek