Cakanie na dlhodobe skusenosti s rozsiahlejsou instalaciou LED svetiel; was: ilegalny tovar

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Srpen 26 01:23:55 CEST 2015

Postupně jsem zjistil, že obliba barevné teploty je, kromě vlivu na spánek,
pouze záležitost zvyku. Pokud není ve spektru velká díra a není-li v zorném
poli ještě nějaká jiná teplota, po týdnu si zvyknu na jakoukoli. Jen k
posteli se asi musí dát ta nižší.

K té oblibě vysokých barevných teplot jsem se dostal několika cestami:
- Kvůli kolizi s denním světlem, příp. světlem monitoru při focení.
- Kvůli tomu, že při focení s nízkou barevnou teplotou musí být světlo hodně
silné, jinak je moc málo modré a po korekci je modrý šum.
- Kvůli té přirozenosti pro zdroj světla. Nejlevnější zářivka T5, kterou
výrobce dá do nejlevnějšího svítidla z Hornbachu, má cca 6000 K, spojité
spektrum, nebo s velkým počtem čar a dají se při ní normálně číst barevné
kódy na odporech. Při nejlevnější "úsporce" 3000 K, co má jeden kamarád nad
stolem, jsem uznal, že chápu, že to nemůže přečíst a musí odpory hledat
měřákem. Při odrazu od CD bylo jasno: Jen několik čar, mezi tím tma.

Samozřejmě, nic se nemá přehánět, takže zmíněné barevné kódy se též dobře
čtou pod páskem (2), ale už né pod (3), přestože jsem si na něj zvykl a už
mi nepřipadá tak moc modrý. Prostě opravdu skoro nemá červenou a 1k vypadá
téměř přesně jako 20k. 1k2 se identifikovat dá, ale musí se chvíli zkoumat.

Tzn. u nízkých B.T. se musí pečlivě zkoumat parametry jako CRI, jinak si lze
snadno naběhnout. S vysokou vyhovuje téměř všechno. (3) byl první zdroj
"studeného" světla, pod kterým nepřečtu barevné kódy. To se mi nikdy před
tím doma, ani v práci nestalo. U nízkých je nečitelnost naopak asi normální.
Na návštěvách jsem to potkal vícekrát a navíc mi připadá podezřelé, že
většina preferuje nízké a zároveň většina říká, že ty proužky nejsou schopni
rozlišovat:-)

PH

From: Vláďa Anděl
Sice nemám nic proti dennímu světlu, ale přes den... Večer mi taky
teplejší světlo připadá přirozenější, podle mě neutrální nebo dokonce
studená bílá patří do kanceláře. Ale zvyknul jsem si taky na halogenky.
Takže proč žárovka? Protože má přirozené a kvalitní spektrum. Když je
místo žárovky ledka a má to spektrum hodně podobné, nic proti ní. Ledka
s mizerným spektrem (nízké CRI) má opodstatnění jen když má velkou
účinnost, ale nepatří to obyváku.
V baráku mám v obyváku 3000K (jako žárovka), v kuchyni 3300K (jako
halogenka) a do pracovny jsem si dal 3600K. Vyšší barevná teplota mi
přijde na práci lepší, je od toho líp vidět. Přejít z obyváku do
pracovny je velký rozdíl, ale myslím že to ještě není tak moc bílé a že
mi to bude vyhovovat. Dělal jsem pro někoho ledkové moduly 4100K a ze
zvědavosti jsem si je pověsil do dílny. Bylo to jak zářivka v kanceláři
... brrr. Na stálo bych to nesnes.
Ale mám rád hodně světla, počty svítidel a příkony jsem dělal podle toho.