Cakanie na dlhodobe skusenosti s rozsiahlejsou instalaciou LEDsvetiel; was: ilegalny tovar

Středa Srpen 26 00:32:14 CEST 2015

U ledek je problém s chlazením. LED žárovka je pro malé výkony asi
dobrá, jenže výrobce se snaží aby to svítilo v rámci možností hodně a
tak obvykle použije ledky s nižším CRI, které mají lepší účinnost.
Kolega koupil několik "kvalitních" LED žárovek Philips s tím, že tohle
přece vydrží. Ty co provozuje často, mají už po roce výrazně nižší
účinnost proti těm, co se zapínají jen občas. Takže čipy mají teplotu
někde u horní hranice použitelnosti. Čínské jsou na om nejspíš ještě
hůř. Tím se mezi lidmi rozmáhá názor, že ani ty ledky dlouho nevydrží.

Na ledková svítidla dneska nakoupíte úplně všechno. Pokud chcete
předřadník na 230V, je jich všude široký sortiment včetně stmívatelných.
Různé LED moduly se dají koupit také. A pokud zatoužíte po něčem jako
mám já a pro světla si uděláte DC rozvod, i tyhle DC předřadníky není
problém koupit. Chlazení - buď bude svítidlo navržené tak, aby jeho
součástí byla dostatečná chladící plocha, nebo se dají koupit
nejrůznější chladiče pro ledky včetně aktivních se speciálním tichým (a
prý dlouhoživotným) větrákem.

Proč lidi radši sáhnou po LED žárovce? Protože když si sečtete cenu LED
modulu, předřadníku a chladiče, dostanete se úplně jinam, než je cena
LED žárovky. Když se k tomu přidá trochu luxusu, vznikne třeba tohle
http://www.svitidla-osvetleni.cz/sklenene-stropni-led-svitidlo-svd698.html
a to si koupí jen ten, kdo na to má. Pokud to chcete zrealizovat za
rozumnou cenu, nezbyde vám nic jiného, než třeba i nakoupit komponenty a
bastlit.
Nebo ještě lépe si to udělat všechno svoje, jako jsem to udělal já :-)

Do svých LED modulů si vyberu ledky jaké tam chci mít, z ledek 3000 a
4500K si namíchám cokoliv mezi tím.
Stmívání - u komerčních modulů se dělá obvykle pomocí PWM někde na cca
400 Hz. Výhoda je, že ledky mají barevnou teplotu nezávislou na
intenzitě světla. Nevýhoda - přece jen to bliká, i když by to prý nemělo
vadit. Účinnost i při malé střední hodnotě proudu odpovídá účinnosti při
max. proudu. Pokud se reguluje proud, účinnost při menším proudu výrazně
stoupá. Při malém proudu (pod 200 mA u 1,5 A ledky Osram Oslon square)
odstím ujíždí trochu ke studenějšímu. Není to příliš výrazné.
Další důvod, proč jsem si dělal svoje předřadníky - když koupím nějaké
Pb free, je jich v baráku 35 a průměrná životnost bude (v lepším
případě) 5 let, statisticky odejde každé 2 měsíce jeden. Třeba by to tak
hrozné nebylo, nevím.
Anděl