Cakanie na dlhodobe skusenosti s rozsiahlejsou instalaciou LED svetiel; was: ilegalny tovar

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Srpen 25 19:31:23 CEST 2015

Mě se nikdy žárovky moc nelíbily a cca od r. 2003, kdy jsem si pořídil první
digi foťák, se nelibost výrazně zvýšila (do té doby byla jen od
subjektivního zájmu o výboje a moderní technologie obecně a trochu i
filozofického původu "proč používat zrovna ten nejméně účinný zdroj
světla"). Takže jsem hojně používal zářivky, někdy i rtuťové výbojky, krátce
i 12V halogenky, se kterými jsem ale dělal i několik větších instalací
jinde. V posledních letech stále víc LEDky, ale nekoupil jsem ani jednu
"ledžárovku". Zářivky kupuji nad 4000 K, LED od 5000 K. Na záchodě a zejména
ve špajzu samozřejmě je a zůstane žárovka.

Na EU zákazu žárovek mi hned po tom, že je to další debilní zákaz, nejvíc
vadí, že tím vytvořili velký tlak na zaplevelení trhu náhražkami žárovek.
Před tím už se začaly objevovat sice drahá, ale opravdu LED svítidla, včetně
lustrů. Pak prakticky zmizely a všude jsou vystavená žárovková svítidla
osazená různými náhražkami žárovek.... Stejně prakticky zmizely zářivky typu
DZ.

Takže zpět k LED:

Nadpoloviční délku většiny dní mi tu svítí asi 10 m LED pásků 4,8 W/m,
většina z toho v kuchyni. Nejstarší jsou z GESu (1) někdy tak 2011/12,
300-400+ Kč/m, většina z T-LED (2) kolem r. 2013, za 70 Kč/m a poslední 3 m
z jara z Kauflandu (3), byla to sada adaptér s kabelem s vypínačem a
konektorem na konci + pásek s konektorem snad za 150 nebo 250 Kč.

1. Svítí dodnes bez poruchy, ale v porovnání s novějšími méně a světlo je
nazelenalé. Jsou nalepené na dřevě, teplota je asi o 7 °C nad teplotou dřeva
30 cm daleko.
2. Svítí více, světlo je bělejší. Rozdíl oproti přirozenému dennímu
minimální. Část je na dřevě, část na hliníkovém L 10x10 (+4 °C proti dřevu
vedle), část v plastové liště 15x15 (+6 °C proti vzduchu).
3. Ještě vyšší barevná teplota, je oproti 2 dost do modra. Volně zavěšen ve
vzduchu nad stolem, na kterém se jí a 3D tiskne. Přijde mi, že už není tak
do modra, jako na začátku. Měl jsem ho i s sebou na táboře, tam byla barva v
porovnání se žárovkou na stropě přímo šokující, ale oproti dennímu světlu
rozdíl patrný, ale nevadící.

1. Po několika letech odešel zdroj, měl na to nárok, posledního 0,5 roku byl
asi o 30 % přetížen přírůstkem pásků z T-led. Nafoukly se kondíky. Byla to
klasická konstrukce "černá krabička" s DPS vloženou uvnitř. Po výměně
funguje dál, nyní nahrazen větším z T-led, který je hliníkový a vypadá to,
že je vyplněn silikonem a je vlažný.
2. Odešla 1 LED, samozřejmě v tom 1 m, co je na hliníku:-)
3. Občas někdo shodí. Zdroj a kupodivu i vypínač je ale celkem horký.

Závěr první: LED pásek 4,8 W/m je bezproblémová věc a ani jeho chlazení není
potřeba věnovat pozornost, pouze by se mu nemělo bránit. Dlouhodobě ale
pozor na zdroje. Zkušenosti s 12 V halogenkami říkají, že pozor na větší
proudy a že rozsáhlejší MN rozvody nejlépe rozdělit polyswitchema, jinak
nastane blackout, nebo požár.
----------

4. Malý kousek LED pásku rozstříhaný na dílky, sestavený a spájený do
hvězdičky. Napájení sériové s kapacitním srážečem a poměrně velkou paralelní
kapacitou, takže se rozsvěcí a zhasíná pomalu. Celkem asi 2 W. Svítí v
předsíni, světla je málo, ale při té spotřebě může svítit pořád, takže
výborně plní funkci, aby lidi nezakopávali.

5. V koupelně mám 10 W LED modul z Farnellu. 5500 K, světlo prakticky
dokonale imituje přirozené sluneční venku. Vnitřní struktura sérioparalelní,
napětí asi 40 V. Napájení jako 4, jen všechny C jsou větší a z počátku byly
problémy s odcházením R omezujícího zapínací špičky. Od nalezení správného
již žádné problémy. Funguje tak několik let, jen se mi nelíbí, že chladič má
přes 50 °C. Někdy musím zkusit vybalit druhý stejný modul, který mám a
porovnat světlo.

Závěr4+5: Sériové napájení LED je velmi praktické a je škoda, že se nedělají
pásky s LED triviálně zapojenými do série. Na těch klasických mi trochu
vadí, že 20 % výkonu prostě pálí na odporech. Sériové se sice dělají, ale
zásadně mají po každých 3 LED jeden odpor a navíc jsou drahé.

Závěr5: Pokud se chceme vyhnout větrákům, chlazení LED modulů s velkou
výkonovou hustotou není jednoduché.
---------------------

6. LED pásek 10 W/m z T-LED. Nalepen na X profilu v horní části 3D tiskárny.
Původně jsem tam dal dva, ale profil byl pak horký (ale bylo to v době
největších veder). Primárním cílem bylo, aby 3 při tisku nelákal hmyzáky na
osvětlenou zeď. Tiskárna od té doby slouží i jako lampička:-)

Závěr: Při srovnání s páskem o poloviční výkonové hustotě je vidět, že
lineární tvar u menších výkonů vede ke snadnému chlazení, ale když se
překročí jistá hranice, začne naopak vadit: Klasický chladič má na
zvětšování 3 dimenze, tady je o 1 méně.
--------------------

7. Zalitý LED pásek 4,8 W/m nalepený na spodní straně skla nad akvárkem.
Celkem 2 m rozdělené na 4 pruhy nalepené paralelně s rozestupem asi 5 cm.
Horní strana skla má asi o 5-7 °C více, než teplota v místnosti. 6000 K,
světlo výborné, rybičky se dají dobře fotit. Konce zalité tavným lepidlem.
Po 1 týdnu uhnilo připojení prvního, teď, po 3 týdnech začal poblikávat
další. Tohle se ještě bude muset dořešit...
--------------------

Poznámka k barevným teplotám: Když se v místnosti potkají dvě rozdílné, tak
to vždy vypadá špatně a ještě hůř se tam fotí. Z toho vychází můj odpor k
nízkým B.T. protože denní světlo je dané a s tím vnitřním se pak plete.

Když p. Anděl rozsvítí LED v místnosti osvětlené žárovkami, manželka
samozřejmě uvidí změnu k horšímu. Kdyby ovšem přes den rozsvítil "denní
bílou" a nechal svítit do večera, tak by zjistila, že prostě denní světlo
nepřestalo.

Další část problému je, že každý zdroj má své přirozené barvy a snaha je
změnit znamená, že si buď hodně připlatíme, významně degradujeme kvalitu
spektra, nebo snížíme účinnost, nejčastěji více věcí najednou. Dle mého
názoru je snaha donutit zářivky, nebo LEDky k 3000 K stejně blbej nápad,
jako snaha donutit žárovku k 5500 K (ano jde to, stačí trochu modré barvy).

Světlo a spánek: Postupně jsem zjistil, že i velmi slabé světlo s vysokým
obsahem modré, dokáže dost silně bránit usnutí. Zároveň jsem si všiml, že
silné světlo tohle nedělá. Jen sníží kvalitu spánku.

Myslím si, že je to evolučně vyvinutá optimalizace rozmnožování: Jednou za
menstruační cyklus přijde úplněk a tehdy lidé nemohli usnout, ... ti co
mohli, měli méně dětí. Zároveň se ale po zbylé dni vyspali dobře a když
potřebovali spát ve dne, tak také mohli. Ti co nemohli, byli pak nevyspalí a
děti málo zaopatřili.
:-)

PH

From: Jan Waclawek
No, to je dobra pripomienka; ale tiez fundemantalna vlastnost netrpezliveho
cakania je to, ze akakolvek doba sa zda byt dlho... ;-)

Problem je vsak v tom, ze pan kolega Andel sa prave priznal, ze ten
experiment vlastne este naplno nezahajil...

U neho je unikatne prave to, ze nema jedno-dve homodomo ci ad-hoc na
ali-bayoch kupovane svietidlo, ale vacsie mnozstvo ak som dobre pochopil
rovnakych svietidiel, ku ktorym je navyse kompletna a presna konstrukcna
dokumentacia. No a predpokladam aj to, ze si nejake necha do foroty; takze
ak po rokoch odide prvy z nich a on ho bude menit, tak urcite poreferuje,
ze ci bol dobry napad opustit ten skutocny Edizonov vynalez (t.j.
objimku), ze ci ten "novy" modul ma nejake ine svetlo oproti tym
"jazdenym" (t.j. ako sa prejavi degradacia LED/luminoforu); a tiez bude
mat skusenosti s tym 12V rozvodom, odvodom tepla, atd.