EMC - jak zlepsit odolnost vstupu prijimace

Pátek Duben 10 23:07:59 CEST 2015

DCF přijímače dělám už víc jak 20 let a dneska jsem viděl efekt, který
si nedovedu vysvětlit. Ve strojovně výtahu (6. patro) jsem umísťoval
přijímač. Ledka blikala úplně chaoticky, ač druhý přijímač, který mám na
měření síly pole, ukazoval úplně čistý signál. Hned mě napadlo, že tahat
nestíněný kabílek ve žlabu společně s kabely od frekvenčního měniče asi
není dobrý nápad. I když jsem si říkal, že to rušení z kabelu nemá šanci
se dostat do feritky. Z frekvenčního měniče toho zase tolik nelezlo, aby
se to do vzdálenosti 2m šířilo vzduchem. Když jsem se feritkou měřícího
přijímače přiblížil k tomu co nešel, slyšel jsem rušení. Kabel přijímače
jsem zkusil vést úplně jinam a bylo to všude stejné. Měřící přijímač
ukazoval čistý signál a ten provozní přijímač nešel. Takže se nejspíš
něco dostávalo na vstup tak mohutně, že se to detekovalo. Přišel jsem
tam asi za hodinu a přijímač chodil naprosto spolehlivě. Takže nejspíš
nejaký silný blízký vysílač, který potom někdo vypnul. Bohužel, dál jsem
neměl možnost to zkoumat.

Vím třeba o tom, že přijímače od Conrada dokáže zarušit blízká wifina,
moje přijímače ve stejném místě chodí. Conrad má kondenzátor přímo na
feritce, od toho 5 cm dráty k přijímačovému obvodu. Tam už se může
ledacos naindukovat. Já mám keramiku 1nF NPO těsně u vstupu přijímače a
feritka je hned nad tím, přívody cca 3 cm. Tady to zřejmě nestačilo.
Nějaký složitý filtr se mi dělat nechce. Pomohly by nějaké feritové
perličky navlíknout na přívody k feritce? Nejspíš se jedná o kmitočty v
řádu stovek až tisíců MHz a užitečný signál má 77,5 KHz.
Anděl