Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)

Jozef Racek jozef_racek na tempest.sk
Středa Září 24 13:53:00 CEST 2014

Meniaren je obvykle budova, takze 0 km/h.
Hybu sa len vlaky (zjednodusme na lokomotivy) a tie chodia vyrazne
pomalsie, ako elektromagneticka energia v okoli vodicov...
Meniaren dodava konstantnu frekvenciu a konstantne napatie (jednosmerne,
alebo striedave) do troleje.
Lokomotiva je teda napajana "zo zdroja napatia". Lokomotiva si z toho
robi to, co potrebuje ( usmernuje, spina, fazovo moduluje, ... podla
typu lokomotivy a typu napajacej sustavy ) na konkretnu rychlost
lokomotivy a zataz.
Jednotlive oblasti maju roznu napatovu sustavu (jednosmernych 6000V,
striedavych 25 kV, ... a v priebehu trate sa to niekedy meni -
Bratislava-Zilina, Zilina-Kosice, takze niekedy sa na niektorych
staniciach (Zilina) menili lokomotivy, dnes lokomotivy casto zvladaju
viacero napajacich sustav, takze dokazu iste celu trasu aj s prechodom
medzi sustavami.

Bezpecne napatie napr. cca 40V si predstavujete medzi cim a cim?
Pri hrubke kolajnice a jej odpore by cez nu musel tiect ..."iny"...
prud, aby sa vytvorilo napr krokove napatie vacsie ako 40 V na dlzke 75
cm...
Standardne byva zakopana bleskozvodova pasovina pozdlz trate a vyvedena
na kazdy trolejovy stlp. Zemny odpor takehoto usporiadania je vyrazne
mensi, ako napr. standardneho bleskozvodu. V mnohych pripadoch su
kolanice pripojene k zemneniu trolejoveho stlpa a teda k priebeznemu
pasovemu zemnicu...

Dodo