samoprace dotykoveho displaye

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Září 7 22:01:01 CEST 2014

Ale no, Andy. Ved to je len ze ho zapnes a zoberies ten cent. Alebo mozno
ani to netreba. Ved toto je to iste, ako behat s AM radiom okolo
kalkulacky s VFD, nadherne tam bzuci multiplex... :-)

Kupili sme do roboty taky moderny osciloskop s touchscreenom. Kolega ho
samozrejme chcel vyskusan na vsetkom moznom, a vravi, ze vsetko je
perfektne, super ovladanie, ale ked skusal citlivejsie rozsahy, tak sumi
ako prasa (klasicky krokodil zeme sondy zahryznuty do spicky). Vravim, to
nie je u takeho draheho osciloskopu mozne, ze to je privela, a chvilu sme
potom saskovali s casovkou, az kym sme neuvideli pekny periodicky signal.
Ahaho, nieco tu svieti - zacali sme postupne odpajat klavesnice a mysi
okolitych PC, vypinat zdroje a ine meraky, a stale nic. Nakoniec niekto
stuchol do tlacitka, ktorym sa ten touchscreen vypina (ano ten osciloskop
na to ma tlacitko - zrejme nie nahodou - a vsetko sa da ovladat aj inak
nez len z toho touch), a ten signal zmizol.

Este onoho casu sme si tiez uzili s touchscreenmi, to este v casoch, ked
napriklad kapacitny touchscreen robila jedina firma na svete, Microtouch
sa volala, potom ju kupil 3M. Predtym sme pouzivali ine, od firmy
EloTouch, ktore fungovali na principe povrchovej vlny - v rohoch skla boli
ultrazvukove transducery, jeden pipol, druhy pocuval, a ked sa tam strcil
prst, tak ten druhy zrazu nepocul. Toto fungovalo prekvapujuco dobre, ale
bohuzial aj trebars na taky pluvanec... Takze ich bolo treba v kuse
drhnut; no a hlbsi skrabanec bol niekedy aj napriek self-kalibracii pri
zapnuti fatalny (on je napokon fatalny aj u rezistivnych aj u tych tenkych
kapacitnych). Tak sme radsej presli na tie kapacitne. To este bola doba
CRT a tie touchscreeny mimochodom museli byt zaoblene kvoli minimalizacii
chyby paralaxy, co bola pre tych vyrobcov extra vyzva. Zistili sme
napriklad, ze ak su monitory vedla seba a PC, co krmi susedny monitor,
bootuje, tak prestane fungovat touchscreen na danom monitore. Zrejme pocas
bootu, ked grafika isla v textovom rezime, vychadzala ina
horizontalna/vertikalna frekvencia nez v grafickom rezime, a niektora z
nich sa strafila do multiplexu kontrolera susedneho touchscreenu... Celkom
zabavne bolo aj vyladenie polohy a body uzemnenia kovoveho ramika okolo
monitora, aby dotyky nan nesposobovali rozne pobehovanie kurzoru (esteze
som to nemusel robit ja :-) )... Neskor sa zistilo, ze ked sa do
touchscreenu prskne statikou, tak kontroler obcas zamrzne (kapacita je
kapacita, a to prsknutie je VF), to uz si nepamatam, ako dopadlo, snad sme
sa naucili resetovat kontroler vypinanim a zapinanim napajania, neviem...

Ono to vsetko funguje presne tak ako ma, treba len vediet, co to "ako ma"
presne znamena ... ;-)

wek