RE: Jakou koupit mikropájku?

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 16 19:50:15 CEST 2014

ERS50 sice funguje, ale je to s prominutím kopyto. S přechodem na bezolovnaté pájení se i u mikropájek objevilo docela velké zlepšení, způsobené nutností o něco vyšší teploty spoje a hlavně přesnější regulace.

Před pár lety jsem něco hledal do práce po kolegy do výroby a vyhrála to Ersa I-Noc, kvůli pořizovací ceně hrotů. Nechci nikomu dělat reklamu, ale pájel jsem tím úplně všechno, až po vf výkonové tranzistory na měděné podložky. Na počátku jsem koupili nějaké hroty navíc, jako do zásoby, ale za 5 let, co ji mají kolegové ve výrobě, kde jede denně, ani jeden hrot nebylo potřeba vyměnit za nový, oproti Solomonu, Hakku nebo Diametralu, kde vydržel tak 2 měsíce.

Ale to hlavní – po zapnutí je nahřátá do 5 sekund, a podobně rychle i reguluje teplotu. A výkon to má taky o dost větší než 50W. Bohužel cena odpovídá, ale existuje i levnější verze Nano a Pico, které se osvědčily podobně.

Teď jenom na nějakou narazit za dobrou cenu a pořídit si ji domů. Protože oproti ERS50 je to rozdíl jako mezi horkým hřebíkem a trafopájkou, a dělat s ERS50 co mám doma je utrpení.

Z ergonomického hlediska je tam jedna důležitá věc – hrot z ručky vystupuje jenom minimálně, takže se to tak netřepe.

Tomáš OK2MTM

PS. Pájel jsem tím i slaboučké dráty přímo na GaAs čipy, kdy „pájecí“ ploška měla 0,1*0,1mm. Bylo to jednodušší, než řešit bondování. A na 35GHz to fungovalo.

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudeček
Sent: Thursday, October 16, 2014 7:22 PM
To: HW-news
Subject: Re: Jakou koupit mikropájku?

Tak tohle mám obráceně:

SMD zásadně pájím trafopájkou (používám tenký "věčný" hrot), protože to jde mnohem líp. Např. naberu cín v množství přesně na 25 nožiček 100nohého pouzdra, připájím celou řadu, ... takže je to velmi rychlé. Žádné zalívání do louží cínu a pak zase odsávání, jak radí různé úchylné návody pro začátečníky.

Mám i mikropájku, ale zapínám jí jen když potřebuju připájet větší počet pinových lišt, nebo dlouhých konektorů na ploché kabely. Obecně když potřebuju zapájet hodně nožiček v klasice.

Nejvíc za celý život jsem ale mikropájel při vývoji nové mikropáječky pro Diametral. Zkoušel jsem i zde diskutovanou výměnu kondíků v MB. Brzy by měla jít do výroby, tak jsem zvědav, jaké budou zkušenosti zákazníků.

PH

Od: M. Marusak <m.marusak na volny.cz <mailto:m.marusak na volny.cz> >

V souvislosti s obsahem vlákna "vyspajkovanie elektrolytu" a s příspěvky
typu:

... od doby co jsem poprve sáhl na mikropájku už pistolku používám jen
na ...
... používám Wellerku, ERS 50 jsem míval taky a bohužel musím říct ...

bych se rád zeptal na tip, jakou koupit mikropájku. Léta jsem zvyký na
pistolovku, ale na SMD už to není úplně to pravé. Bohužel elektronice a
konstrukcí s pájením se teď věnuji relativně sporadicky, tak jedno
odpoledne v měsíci, tak nechci kupovat nic extra drahého a profi.
Uvažoval jsem o něčem z Hotairu http://www.hotair.cz/mik_s.php?a=22 (typ
936, 937), případně http://www.tipa.eu/cz/mikropajka-zd-931ls-450/d-83312/.
Případně i tu ERS50, ale popisované zkušenosti jak s pájkou, tak se
Sagatem jsou dost různorodé.

Nemusí být nutně nová, nicméně ani např. a ebay.de jsem se započtením
poštovného žádný extra kup nenašel.

=