Úsporné zářivky

Petr Simek psimek na jcu.cz
Sobota Listopad 1 17:51:24 CET 2014

On Sat, 1 Nov 2014, Jan Waclawek wrote:

> islo o volnu prip. plynnu ortut (to by znamenalo 1-2%). To je IMO jeden
> z dolezitych faktov, co vo filme zamlcali, t.j. ze v ziarivkach je
> drviva vacsina ortuti viazana v amalgame, kym sa nerozsvieti (co je
> mimochodom aj dovod pomaleho zvysovania svietivosti), a ze amalgamy su

Cili rozbiti svitici zarivky je vyrazne rizikovejsi nez studene.

> vyhladal som si, ze sa podla viacerych noriem (WHO a spol.) poklada za
> bezpecny denny prijem 2ug ortuti na kg telesnej hmotnosti, t.j. asi
> 0.1mg ortuti denne nie je pre dospeleho zasadny problem. Inaksie
> povedane, ak by v tej ziarivke nebola vacsina amalgamu ale vsetko
> elementarna ortut, tak kebyze si kazdy mesiac rozdrvim jednu a budem si
> ju prisypat k jedlu, tak sa mi nic nestane.

Sakra to je nejaka hodne flexibilni norma. Tak tuhle pochoutku bych si
tedy odpustil. Bezna populace ma zhruba 1ug rtuti v litru krve, chroupat
denne 100ug bych za bezpecne moc nepovazoval :

http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi/obsah-rtuti-v-krvi-a-v-moci-deti-a-dospelych?highlightWords=kadmium

Ty amalgamy asi taky nejsou bez rizika - zubni ordinace musi mit
odlucovace amalgamu aby to nepoustely do kanalu a co je zajimave tak
velky prispevek rtuti do ovzdusi delaji kremace neboztiku - 14tun rocne :

http://dentforum.cz/1944/jaka-je-pravda-o-rtuti-nejen-ze-zubniho-amalgamu