Úsporné zářivky

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Listopad 1 12:15:44 CET 2014

To je prave to, ze laici nechapu, ako veci funguju a co v tom vsetko je schovane. Lebo to nie je jednoduche, vysvetlit to tak, aby to aj zaujalo aj bolo zrozumitelne "beznemu" cloveku. A o to je to smutnejsie, ze ten priestor a prostriedky neboli vyuzite na rozumny vychovno-popularizacny program, ale na strasenie (cudzim slovom teror).

Podobne je to s chemiou, "zdravymi" a "nezdravymi" potravinami, genetikou, radioaktivitou ci zdrojmi ionizacneho ziarenia vsetkych druhov, a to som asi zabudol na niektore podobne temy. Filmari/novinari su bohuzial v oblasti vedy a techniky vacsinou rovnako nevzdelani ako vacsina populacie (a rovnako je to mimochodom s poslancami). Povedal by som, ze je to povinnost ludi zaoberajucich sa danou problematikou, abi sirili osvetu, no ale to znova nie je lahke - ako som uz pisal, priznavam, ze ani ja sam by som tie svietidla nedokazal zhrnut strucne, jasne, zrozumitelne a pritom uplne a vyvazene. Nemal by som teda prilis hadzat kamenom... ale v tom konkretnom filme je tej viny privela na to, aby sa to dalo prejst mlcanim...

Inak co sa tyka tej jedovatosti ortuti, ano, aj mna to zaujima, a nie je jednoduche najst relevantne informacie. V tom filme v tom useku s tym reaktorom (to bolo ozaj podivne) uviedli nejake cislo, ze namerali 44ug ortuti, co je divne vzhladom na to, ze v tych ziarivkach je skutocne niekolko jednotiek mg ortuti. Mozno sa to stratilo v preklade, ale asi islo o volnu prip. plynnu ortut (to by znamenalo 1-2%). To je IMO jeden z dolezitych faktov, co vo filme zamlcali, t.j. ze v ziarivkach je drviva vacsina ortuti viazana v amalgame, kym sa nerozsvieti (co je mimochodom aj dovod pomaleho zvysovania svietivosti), a ze amalgamy su vyrazne menej toxicke ako volna ortut (a ze organicke zluceniny ortuti su vyrazne toxictejsie (to je prave ten japonsky pripad, ked ortut z odpadu jednak zreagovala na tu jedovatejsiu organicku zluceninu, a druhak sa koncentruje v rybach, ktore ludia jedli, co dovtedy nebolo zname a myslelo sa, ze sa ten odpad bezpecne rozptyli v mori)). No a vyhladal som si, ze
 sa podla viacerych noriem (WHO a spol.) poklada za bezpecny denny prijem 2ug ortuti na kg telesnej hmotnosti, t.j. asi 0.1mg ortuti denne nie je pre dospeleho zasadny problem. Inaksie povedane, ak by v tej ziarivke nebola vacsina amalgamu ale vsetko elementarna ortut, tak kebyze si kazdy mesiac rozdrvim jednu a budem si ju prisypat k jedlu, tak sa mi nic nestane.

Dalsia vec, co nebola spomenuta, je problematika luminoforu. Toto neviem, ci niekto skuma, spominam si, ze ked sme sa o tom ucili, tak vacsina luminoforu je ZnS s primesami, co je bezpecna zalezitost, ale ze so ZnS sa neda dosiahnut cervena a to uz boli nejake uz nie tak neskodne luminofory. Znova to netreba dramatizovat, ale jednoducho ludom treba povedat, ze sa nesmu tie ziarivky zamerne rozbijat, a ked sa nahodou rozbiju, treba ako prve poriadne vyvetrat, a ako druhe v rukaviciach opatrne pozametat a nie ako prve vysavat. To staci. Ten atombordel, co vo filme ukazovali, je zrejme sada na zber tekutej ortute, co tam tiez "zabudli" zdoraznit.

Dalsia manipulacia z toho filmu sa tyka tych klasickych ziaroviek. Ten kartel mozno/temer urcite existoval, ale verit tomu, ze vyrobcovia ziaroviek nejako umelo znizuju ich zivotnost, je naivne; bohuzial vsak pre laika to znie velmi doveryhodne. Na druhej strane je laikovi pomerne tazke vysvetlit, ze zivotnost dramaticky zavisi od teploty a od toho zase zavisi farba a najma ucinnost... Takze tie "dlhosvietiace" "mimokartelove" ziarovky su jednoducho navrhnute tak, ze svietia pri nizsej teplote, su "cervensie" a pri tej istej nominalnej spotrebe svietia menej. Take sa mimochodom vyrabali aj v Tesle, mali sme ich doma, mozem potvrdit ze svietili naozaj nanic a naozaj vydrzali dlhsie. Len tak mimochodom, Teslu ozaj nikto nemoze obvinit z prislusnosti ku kartelu, a aj ich standardne ziarovky mali nominalnu zivotnost 1000 hodin. Prirodne zakony sa moc ocurat nedaju, ale to je zase tazke vysvetlit beznemu cloveku, ktory v technike a najma elektrike dnes vidi same zazraky.

Dalsia manipulacia z toho filmu je kratka noticka, ze Edisonova ziarovka z roku 1881 vydrzala 1200 hodin (neviem presne ci toto iste cislo bolo uvedene aj vo filme, toto cislo som nasiel na wikipedii). Nechce sa mi hladat primarne zdroje, ale verim tomu, ze toto je klasicke zneuzitie zlej definicie - kym u Edisona podla mna jedna ziarovka z mnohych vydrzala svietit 1200 hodin, ta zivotnost u standardnych ziaroviek je definovana ze tolko svieti nejake vyznamne mnozstvo, snad 90% z nich (t.j. ani jedno nie je MTBF). Opakujem, na toto nemam konkretny zdroj - ak niekto ma, nech da vediet. A samozrejme, aj u Edisonovej ziarovky sa da carovat so zivotnostou znizenim teploty/ucinnosti.

S tym suvisi aj dalsi aspekt toho filmu, ta sprisahanecka epizoda, kde pan z Berlina objavil zazracny sposob na predlzenie zivotnosti ziarovky na 100k alebo az 1M hodin a potom zahynul pri leteckej nehode vo svojom sukromnom lietadle. Objavil sa tam aj zaber na patent, ktory som si nasiel (DE3001755), a moja nemcina je sice dost slaba, ale ak tomu dobre rozumieme ja a gugl translejtor, tak je to znova len o podzeraveni znizenim prevadzkoveho napatia, v tomto pripade obycajnej 1000h ziarovky o 350 stupnov, a to za ucelom predlzenia zivotnosti v semaforoch...

Len okrajovo bola spomenuta dalsia problematika, a to ze s vyhoretymi ziarivkami sa vyhadzuje aj vacsinou dobra elektronika (to tam bolo spomenute len v tej indickej epizode, kde filmarom islo skor o zosmiesnenie tej snahy recyklovat opravovanim, aj ked spravne poukazali na riziko neznalosti suvisiaceho so zhromazdovanim). Toto by sme v tejto konferencii mohli a mozno aj mali rozobrat aj podrobnejsie...

Takze zhrnute a podciarknute: treba byt opatrny ale nie bat sa, a k tomu je potrebne rozumiet. A to je ta sprava, ktoru by podla mna mala verejnopravna televizia sirit.

wek