Vikendovka

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Pondělí Květen 12 00:26:30 CEST 2014

Nedělní půlnoc odbila, takže gratuluji Milanovi B., který správně odhalil, že je to SMDK.
http://www.smdk.ch/index.cfm?&content=0101&page=3
Jeli jsme kolem toho cestou z CERNu (takže je to skutečně to, okolo čeho jezdívá Balu). Ta stavba je hned vedle dálnice a z autobusu to vypadá opravdu velmi impozantně, na délku to má tak 250 na šířku přes 150 m. Je to obrovská hala s plochou střechou nad kterou jsou klenuté ocelové konstrukce, ze kterých visí lana. https://goo.gl/maps/Rw1Li
Nechápal jsem, k čemu to může sloužit, tak jsem si to doma vygůůglil. Jak je vidět z jejich stránek, je to bývalá skládka nebezpečného chemického odpadu, kterou si v 80. letech založilo konsorcium švýcarských chemiček. V roce 1985 jim to ovšem zatrhli a od roku 86 to sanují. Sanují to tak, že skládku zakryli tou halou, ve které udržují podtlak (psal jsem jim mailem dotaz kolik ten podtlak je, protože na Internetu jsem našel 10 Pa, ale vzhledem k tomu, že to je už středně vysoké vakuum, zdá se mi to nesmyslné a také téměř nerealizovatelné. Spíše bych odhadoval, že se třeba "Internet" upsal a má to být 10 kPa. Každopádně je tam podtlak - proto ta střecha visící na těch lanech z klenutých konstrukcí. Všechen vzduch, co z toho čerpají se před vypuštěním ven filtruje přes uhlíkové filtry. V roce 2016 má být sanace ukončena, hala zbořena a prostor rekultivován.

Takže snad i pro členy konfery zajímavá technická stavba

Jakub Šerých