Proč naměřím blbosti?

d.petr d.petr na post.cz
Pátek Červen 20 15:43:44 CEST 2014

	Dobrý den. Mám celkem normální spínaný zdroj v jakémsi satelitním
přijímači. Síťová část, "mnohotrafo" (několik vinutí), za trafem je
několik různých usměrňovacích diod. Chtěl jsem na nich (jednotlivě)
změřit napětí. Vzal jsem obyčejný multimetr za 150 Kč a ... naměřil jsem
kilovolt a více!? Proč?
	Měření DC, rozsah 1000 V (větší nemá), na diodě v propustném směru
kolem 1 kV (někdy víc, někdy míň, podle diody), v závěrném směru
překročení rozsahu. Měření AC - překročení rozsahu 750 V. Nějaká blbost,
říkám si. Vzal jsem starý ručkový měřák, rozsah DC 1000 V, ... ručička
vyjela ze stupnice až na doraz.
	Přitom nejvyšší výstupní napětí zdroje je 30 V (naměřeno 32 V), dále je
tam 22 V (naměřeno 25 V), 12 V, 5 V a 3,3 V. Přijímač se po zapnutí
normálně probere, nic nebouchá, nekouří, pohoda klídek. Změřil jsem
napětí katoda_diody - GND, bylo kolem 20 V (už teď přesně nevím). Změřím
napětí anoda - GND, naměřím kilovolt.
	Je mi jasné, že u obou měřáků několikanásobně překračuji stanovenou
frekvenci měřeného signálu. Ale pak jsem čekal, že budou ukazovat spíš
méně. Proč oba ukazují tak strašně moc? Nebo co dělám úplně špatně. Co
by se stalo, kdybych připojil osciloskop? Máte na to nějaký názor?
P.