podme varit opticke vlakno, elektricky

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Úterý Červen 10 20:41:07 CEST 2014

Dňa 10. júna 2014 19:29, Jan Waclawek <konfera na efton.sk> napísal/a:
> To bol len vtip. Ja som si vedomy, co to obnasa, aj ked to nie je neriesitelne; toto predsa nebol zamer a je to spusta roboty.

Vacsina mojich domovytvorov vzisla ako nejaka "bocna myslienka" ineho
zameru. Vacsinou ten povodny zamer zostal nezrealizovany.

> Sak to, nikto nevie, takze budes priekopnik.  Nobelovka sa neziskava za opakovanie uz existujuceho... A nie je to moj napad, ale Andyho, takze sa budes musiet o slavu a prachy podelit s nim... :-P

Nie si tu jediny Jan. Kladivo na mna chcel vytiahnut Jano Zuffa. Takze
miliony a nehynuca pojdu jemu. Alebo aspon to pivo.

> Primarny coating je plastik ako dalsia vrstva za claddingom?

Nazyva sa to kde-ako, trebars aj primarny buffer alebo len buffer. My
tomu v robote hovorime primarny coating. Ako buffer zas nazyvame nieco
ine. To vies, terminologia :-)
Ale ano, myslel som tu vrstvu za claddingom. Jadro ma +-9um, za nim
cladding do nejakych 125um, potom je ten primar, do 250um. To 250um
vlakno je pomerne odolne a pruzne, da sa bez poskodenia navinut na
prst (niektore typy vlakien dokonca ani nebudu mat velke vlozene
straty, teda budu plne funkcne).
Ked z toho dam dolu primar, zostane mi iba sklo a to je dost krehke (a
dobre sa zapichava do prstov, taka zalomena sklenena trieska je velke
potesenie).

> Ja by som ho nedaval prec a prastil po tom aj s nim, v nadeji, ze vlakno nejako "pekne" praskne a
> plastik ho udrzi pokope. Predpokladam, ze nejake prostriedky na monitorovanie vysledku mas...

Pravdupovediac, toto je dost odvazna vec. Nehovorim ze blbost, to v
ziadnom pripade. Obavam sa ale, ze zlomene vlakno - ak ho bude drzat
coating - bude aj tak fungovat ako predtym, ale je to
experimentatorske pole neorane.

> ..a v literature sa spomina trebars microbending...... :-)

Ano. Moznost by bola naklepnut ten plastik, ktory by mohol stlacit a
trochu sklo pomasirovat, urobit microbend a tym padom aj presun svetla
do claddingu.

Inak, jednou z moznosti vytovrenia long period gratingu je zacvaknutie
medzi dva definovane hrbolate kusy niecoho tvrdeho.
Na vlakne sa urobia periodicke mikroohyby, ktore ale zmiznu ked sa
vlakno vyberie von. Mozno by k zapamataniu pomohlo trochu nahriat to
vlakno v tomto stave (otazka je co s tym urobi teplotna roztaznost).
Ale stale by to bol LPG "vytvoreny" v coatingu vlakna a to nevidim ako
velmi stabilnu vec. Preto chcem rypat a piect sklo.