Nabijeni autobaterie

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Úterý Leden 28 18:18:52 CET 2014


Dobré odpoledne,
tak PE jsem neviděl. Že by tam byl už můj MPPT měnič :-) dost pochybuju, 
protože mi to Belza ještě neposlal ke korektuře.
Tak tam koukám a není tam asi nic tak pozoruhodného. Teda ty aktivní 
sondy mě zajímají. Vlastně to je dvojka http://www.aradio.cz/
už jsem našel i jedničku 
http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=1190
Autobaterie by měla být přesně na tenhle druh provozu. Udržovat jí 
optimálně nabitou, ani moc, ani málo. Příliš velké napětí vede k úbytku 
vody a snad i k rozpadání desek, malé napětí (nedostatečné nabití) zase 
k sulfataci. Autobaterie s mřížkovýma elektrodama je nejlevnější, ale v 
cyklickém režimu má zoufale malou životnost. Mám dojem že už po 50 
cyklech tomu klesá kapacita. I v optimálním režimu vydrží tak 5 let. Pro 
prodloužení životnosti je dobré jí umístit do sklepa do zimy. Ta 
závislost životnosti na teplotě je dost výrazná. Cykly se u Pb baterek 
dělají jen při desulfataci po dlouhém vybití, jinak nemají význam. U 
NiCd baterek je občas nějaký cykl potřeba, jinak rekrystalizují aktivní 
hmoty. Rozhodně není pravda jak se říká, že NiCd baterky snáší 
dlouhodobé hluboké vybití. Při vybití pod 0,8V se na kladné straně 
rozpouští železo (né všechno je v baterce niklované) a pak při nabíjení 
se to železo stěhuje na zápornou, kde tu hmotu otráví. Baterka pak 
plynuje už při nižším napětí (jako NiFe) a nedokáže se pořádně nabít.
Teď děláme v Ústí v depu rozšíření našeho zařízení 
http://piknymburk.cz/merbat.html  na gelovky. Ohledně hlubokého vybití 
mají gelovky obdivuhodnou odolnost. Co se v těch baterkách děje nevím, 
ale i pánové z IBG řekli že mají vysokou regenerační schopnost :-)

Na dráze to funguje tak, že fíra si na odbočku baterky připojí ledničku 
(běžně tam nechávali vysílačku) a když jsou ty dva 12V bloky vybité a 
ostatní přebité :-) a nestartuje to, přivezou baterku do baterkárny aby 
s tím něco udělali :-) Uděláme tam třeba 5 cyklů vybít/nabít a je vidět, 
jak postupně leze kapacita nahoru. Z nějakých 20 na 80-90%. Pak to 
normálně zase startuje. Jen nevím, jak dlouho tohle "kouzlo" funguje. 
Ale depa to od nás chtějí :-)
Zajímavé je, že tomu fírovi ustřihnou dráty k baterce, baterka se buď dá 
použít, nebo se dá nová. Na to peníze jsou. Fíra si tam připojí tu 
ledničku znova a nikdo mu nic neřekne. Zatím co na baterky peníze jsou, 
aby mu koupili za pár stovek měnič a připojili mu to na celou baterku, 
přece nebudou investovat peníze do pohodlí zaměstnanců. Holt dráha :-)

Vláďa

On 28.1.2014 16:12, Alexandra Svobodová wrote:
> Dobré odpoledne,
>
>     a viděl jste už poslední, zatím, letošní PE? Stačila jen obálka :-)
>
>     Dovolím si drobnou doplňující otázku, potřebuje autobaterie 
> opravdu to vybíjení a nabíjení a nebo je to jen pověra a pokud bude 
> baterie hezky na poličce, připojená na takovýto udržovací nabíječ a 
> proud se z ní bude brát jen tehdy, pokud vypadne síť, nebo budou 
> probíhat nějaké experimenty. Staniční baterie jsou prostě drahé, 
> louhové jsou sice super, ale pro normální lidi téměř nezaplatitelné. A 
> vyřazené není kde mít, ani mýt, a taková autobaterie vypadá jako dobrý 
> kompromis.
>
> Saša Svobodová
>
>
> Dne 28.1.2014 15:36 Petr Labaj napsal/a:
> Je to moje lenivost, uz driv jsem planoval, ze si tam udelam nejake 
> najezdove
>> kontakty, na ktere se to pripoji samo. Ale nejsou lidi.
>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>



Další informace o konferenci Hw-list