OT Ještě silnoproudoperlička :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Únor 21 15:48:16 CET 2014

Zdravím,
  ano, něco takového to být mohlo.
  Po návratu domů jsem vypínač rozebrál. Vevnitř celkem rovnoměrně očazený,
nebylo možno snadno zjistit, ze které půlky to šlo. Dráty pod šrouby pevné
(je to ale stará instalace, ještě Al). Zdálo se mi, že kontakt zářivek na
chodbě je více zčernalý než kontakt záchodu, ale to může být lety používání,
přeci jen jsou tam ty zářivky, zatímco na záchodě bývala jen jedna žárovka,
později jedna úsporka a nyní ta jedna LED.
  Myslím, že v těch zářivkových tělesech ještě skutečně jsou kompenzační
kondy. Takže nejspíše to šlo tak, že po rozpojení (nejspíše v ten nejméně
vhodný okamžik periody) vznikl přechodový děj, kdy C v zářivkách spolu
s L tlumivek vytvořily (i přes odpor výboje v trubkách v sérii s L) paralelní
rezonanční obvod, na němž se nakmitlo napětí postačující k průrazu jednoho
z C a tou dobou zřejmě mezera mezi kontakty vypínače byla ještě natolik malá,
že stihl ještě chytit oblouk a dorazit to. C se zřejmě opravdu přerušil
a od té doby to zase funguje.
  Lepší vysvětlení nemám, ač mi toto přijde nepravděpodobné :-). Vše je od
té doby používáno, rozsvěceno, zhasínáno... A OK.

Zdraví PAvel