OT Ještě silnoproudoperlička :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Únor 21 08:13:38 CET 2014

Zdravím,
  tak se dnes oblékám, že půjdu do práce. Jako poslední věc zhasínám světlo
na chodbě. Je to velkoplošný dvojvypínač. Současně zhasínám na záchodě, kde
se rovněž svítí. Obě půlky vypínače beru palcem naráz, tlačím, jako už
nějakých 30 let prakticky každý den, a... POF!!!! Ve vypínači blesklo, do
palce mě to mechanicky udeřilo krátkým, ale silným protitlakem, jako by
chtěly ty kolébky odletět. Smrad takový štiplavý, divný. Světelný jistič
vylít. Hlavní jistič vylít.
  Při cvakání vypínačem (ještě s vyhozenými jističi) nezjišťuji nic
podezřelého, mechanicky jde dobře, cvaká správně, nezdá se svařený ani jinak
poškozený. Nahazuji jističe - vypínač vypnut - jdou. Zkouším dlouhým
šroubovákem nahodit světla na chodbě - svítí. Záchod - svítí. Ještě opatrněji
zhasínám jedno - zhaslo, nic. Druhé - zhaslo, nic. Obě naráz rozsvěcím,
zhasínám, vše OK. Jako již nějakých 30 let prakticky každý den.
  Co sakra tohle bylo ?
  1) V té krabici je jen fáze. Proti čemu tedy vznikl ten výboj ? Proti zdi ?
Ta snad nemá takovou vodivost...
  2) Zátěž - chodba: 3x zářivkové těleso na klasické 11W lineáry, klasické
tlumivky. Záchod: 1x LED žárovka 7W.
  Máte někdo pro toto nějaké vysvětlení ? Jediné, co mne napadá, je přesně to,
co se popisovalo v předchozím příspěvku na toto téma - zahoření prachu ve
vypínači... Ale pořád to nevysvětluje, jak mohly vylítnout jističe, když tam
nikde není rozumná zem ani nulák...
  Zdraví Pavel