Finale sutaze mladych elektronikov ZENIT

Jan Hovorka OK1CJH na seznam.cz
Neděle Únor 9 20:27:01 CET 2014

Zdravím,

dobrá práce!

Praktická část mě připadá dost časově náročná. Všichni to stihli?

Testy jsou někde k nahlédnutí?

Honza

---------- Původní zpráva ----------
Od: balu na home <balu na k-net.fr>
Datum: 9. 2. 2014
Předmět: Finale sutaze mladych elektronikov ZENIT

"Zdravim osadenstvo,

vo stvrtok a piatok sa konalo celoslovenske finale sutaze studentov
strednych skol v elektronike ZENIT. Sutaz ma uz dlhu tradiciu a toto bol
30. rocnik.

par fotografii som dal sem
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/Zenit2014/

Prvy den bol test, 30 otazok z teoretickej elektrotechniky, merania a
elektroniky, plus sutaziaci museli vyriesit slovne zadany problem.
Pre mladsich (1-2. rocnik) nasledoval uvod do praktickej casti, kde na
zaklade fotografie osadenej dosky museli nakreslit schemu zapojenia,
identifikovat suciastky a popisat funkciu zapojenia.
Pre starsich (3-4. rocnik) nasledovala nova disciplina programovanie
mikrokontrolerov. Sutaziaci dostali dosku Arduino so specialne
pripravenym shieldom pre sutaz ZENIT a museli pripravit program v C
(Atmel Studio) s pozadovanymi funkciami.

V piatok sa cely den konala prakticka cast. Sutaziaci mali za ulohu
navrhnut dosku plosneho spoja pre konstrukciu regulovatelneho
napajacieho zdroja. Tuto potom museli vyrobit (fotocestou), navrtat,
osadit a ozivit. Od tohoto rocnika sa napriek nevoli niektorych ucnoviek
navrhuje uz len na pocitacoch.

Priemerna uspesnost v teorii u mladsich bola 50%, u starsich 60%. Bolo
ale pekne vidiet rozdelenie na vysoko nadpriemernych studentov (dosiahli
viac nez maximalny pocet bodov), kvalitnych, priemernych, ale aj par,
ktori sa do finale dostali nejakou nahodou.

Zaujimave bolo, ze mladi (1-2 rocnik) mali trochu lepsie vysledky v
teoretickej elektrotechnike ako starsi. Asi si este pamataju veci zo
skoly :-) Starsi zase ukazali viacej skusenosti, hlavne pri stavbe
zariadenia. Bolo ale vidiet ze aj mladsi uz maju dobre pracovne navyky,
akurat im to trochu dlhsie trvalo.

Tento rok sa mi podarilo pre sutaz zabezpecit sponzorov. Na sutaz sme
dostali profesionalne licencie navrhoveho systemu Eagle, vitazi ziskali
hodnotne poukazy na vyrobu plosnych spojov vo firme Printed. Pripravky
pre disciplinu programovanie nam vyrobila osadzovna Amset. Fakulta
elektrotechniky a informatiky v Bratislave sutaz tiez podporila. Na
sutazi sa zisli najlepsi slovenski mladi elektronici, takze podobne ako
firmy, aj fakulta si ich chce podchytit uz v tomto veku.

Rad by som este raz podakoval nasim partnerom za financnu podporu.
Takisto by som chcel podakovat aj par ludom tu z konferencie, ktori nam
velmi pomohli. Peter Adamec nam ku konstrukcii zdroja pripravil,
naprogramoval a osadil 50 meracich modulov s LCD displejom a procesorom
na zobrazovanie prevadzkovych velicin. Okrem toho pozical na sutaz svoje
UV osvitky. Pavel Troller a Petr Tosovsky mi pomohli odladit testy a
zadania. Juraj Michalek nam tiez pozical zaloznu UV osvitku.

Pani zo SŠ-SOŠ elektrotechnickej v Banskej Bystrici odviedli skvelu
pracu. Vsetko bolo perfektne pripravene a studenti si to velmi pochvalovali.

Od sutaziacich mame vynikajucu odozvu na uroven a kvalitu organizacie
tohoto rocnika. Na organizaciu buduceho rocnika je este chvila casu, ale
uz sa na to tesim. Rad by som udrzal vysoko nastavenu latku a oslovil
este dalsie firmy, ktore by mali zaujem sutaz podporit. Nejde o vysoke
ciastky, ale studenti zaznamenaju vyrazne vyssiu kvalitu a mozeme ich
motivovat napriklad tym, ze vitazi dostanu ako cenu zaujimavy meraci
pristroj a podobne, exkurziu, alebo napriklad moznost praxe v
renomovanej firme. Firmy si zase mozu podchytit potencialnych buducich
zamestnancov - vyberaju z tych najlepsich.

D. Valuch (teraz ako predseda odbornej hodnotiacej komisie elektronika)

poznamka pod ciarou. Nas velmi dobre znamy kamarat D.K. mi slubil
zaujimavu podporu vo forme materialu. Nasledovali telefonaty, emaily,
dokonca fotografie aby som si vybral co chcem. Uz trochu viem co od neho
mozem ocakavat, preto som sa na to nijak nespoliehal. Tesil som sa na
vsetky tie skazky ze uz to je na ceste, ze sofer zabludil do zapadneho
nemecka, ze na dialnicu D1 rovno pred postove auto spadol meteorit. A on
len trapne prestal odpovedat na maily. Naozaj ma velmi sklamal :-)