Re: OT - Google a Streetview v Německu a Rakousku

Sobota Únor 8 18:35:12 CET 2014

On 8 Feb 2014 at 16:20, Petr Tomasek wrote:

> Řekl bych, že to poznáte, až vás vykradou, protože si zloději
> přes internet vytipovali právě váš dům, nebo až Vás husa v pracovní
> agentuře nevezme do zaměstnání, protože dům, ve kterém bydlíte,
> neodpovídá cílovému millieu.
Myslím, že směšujete rozdílné věci: "chování se jako vovce", "ochrana
osobnosti/majetku", "když mě vidí jeden cizí, smí/nesmí mě vidět jiný cizí".
Možná ale jen nerozumím tomu co to je chovat se jako vovce - dosud jsem měl
za to, že to je přibližne "dělat totéž co ostatní okolo a nepřemýšlet o tom,
jestli to je dobře nebo ne, ať už pro mě osobně anebo obecně; anebo
přemýšlet a nedělat nic, jen nejvýš trochu brblat a bečet".

Tak či tak mám vůči Vašemu textu výhrady a pokusím se naznačit, jak s Vámi
nesouhlasím.

> A to nemluvím např o tom, že kamera od Googlu je ve výši, kdy může „koukat
> přes plot,“ kam normální okolojdoucí nevidí;
toto je jedna situace

> nebo že lidé a auta jsou i přes rozmazané tváře a SPZky i tak
> rozpoznatelní...
a toto je druhá situace.

V tuto chvíli si nejsem jistý, jestli první situace může nebo nesmí být (tj.
je-li možnost z veřejného místa vidět do soukromého tak jestli se tam
podívat můžu nebo ne, já myslím že spíše ano ale že může být nemorální se
podívat nebo to využít, viz paparazzi a fotky ze soukromí, které se
fotografované osobě nelíbí). Ale jsem si dost jistý, že druhá situace mi
opravdu nevadí. Jsem ve veřejném prostoru a může mě tam kdokoli vidět a
poznat a podle toho se tam budu i chovat. Doufám nechcete povinně zavádět
burky anebo rozmazávací brýle, aby lidi na ulici nepoznali kolemjdoucí?

> Je smutné vidět, kolik takových vovcí, kteří se dobrovolně nechávají
> připravit o své soukromí, existuje..

Jaké soukromí, prosím? Jsem-li ve veřejném prostoru anebo ukazuji-li na
veřejnost svůj majetek, pak to není moje soukromí. Včetně zahrádky a fasády
svého domu sice umístěných na mém pozemku ale viditelných z veřejně
dostupného místa.

Něco naprosto jiného by bylo, kdyby mi drona od Googlu vletěla do bytu anebo
jinak vstoupila _dovnitř_ mého vlastního prostoru/pozemku aniž bych si ji
pozval za účelem zveřejnění. Ale o tom řeč pokud vím nebyla. Auto Googlu
jezdí po světě a vidí to, co může vidět každý ve stejnou dobu na témže
místě. Je-li to veřejně přístupné místo, já v tom problém nevidím.

Když mě někdo oloupí nebo vykrade, pak chyba je v tom, že si ten druhý
dovolil vzít si něco, co mu nepatří. Ne v tom, že to viděl. A je podle mého
uplně jedno, jestli to viděl vlastníma očima, dalekohledem, v novinách,
prostřednictvím internetu. Možná jste měl spíš na mysli, že když o mém
majetku ví jen několik osob v okolí, že je měnší pravděpodobnost, že mě
někdo oloupí než když to bude moct vědět i zloděj z vedlejší ulice nebo
kontinentu.

Nechci a nebudu pokračovat v diskusi na téma jestli když jdu po ulici anebo
když mám na baráku namalovanou sovu a může to vidět soused odnaproti tak
jestli to taky může vidět soused od Amazonky. Já souhlasím, Vy ne - ale o to
nešlo. Ptal jsem se, co je na tom stádního.

David Obdržálek

PS Na StreetView jsem byl na několika snímcích, ve svých oblíbených žlutých
bermudách a se svým dnes již neexistujícím oblíbeným autem. Vůbec mi to
nevadilo, ani to, že jsem tam vypadal jak trubka když jsem si ten podivný
periskop prohlížel jak jel kolem. Spíš mi bylo líto, že mě i autu rozmazali
identitu, to jsem si teprv začal připadat jak bezejmenná tečka ve
statistice.