lampa s lupov

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Prosinec 12 16:07:20 CET 2014

Ano, běžná lupa je na nic. Kdykoli jsem jakoukoli zkoušel, téměř vždy jsem
zjistil, že obraz sice zvětší, ale zároveň zkazí, takže bez ní vidím lépe.
Nejlepší bylo, když jsem koukal na odpory v MINIMELFu s 5proužkovým barevným
 kódem: S lupou jich bylo kvůli barevnému zkreslení minimálně 2x tolik:-)
Bez ní jsem je při troše snahy přečetl.

V práci máme jakýsi starý binokulární mikroskop, asi ten zde zmiňovaný. To
je skutečně něco úplně jiného, je s ním vidět nádherně. Ale když jsem pájel
drátky na MAX24288, který měl v knihovně obrácené pouzdro, dělal jsem to
tak, že jsem jich vždy asi 5 připájel za přímého pohledu, potom zkontroloval
pod mikroskopem a pájel dalších 5 bez něj. Pájení pod ním je sice super, ale
začátek vždy obnášel trefování se drátkem a páječkou do zorného pole.

Taky máme nějakou kameru se speciálním objektivem, co je na elektroniku
dělaná. Má přímo VGA výstup, takže zpoždění minimální. Ale oproti mikroskopu
nesrovnatelné. Tedy zvětšení asi tak stejné, jen kvalita obrazu z okuláru je
úplně jinde a hlavně 3D. Kamera má zejména dost mizerný kontrast.

Máme i poměrně dobrou lupu se světlem, kdyžtak můžu zjistit, co je zač. Jí
zvětšený obraz není horší než nezvětšený, což je, dle mého názoru na lupu
úspěch. Má ještě jednu vychytávku: Poklop, kterým se dá zavřít, aby se do ní
neprášilo. Odklápěcí, nikoli odnímatelný, takže se neztratí. Všechny lupy v
tomto provedení, co jsem kdy viděl, byly zaprášené. Ale osobně ji používám
jen jako lampičku, zejména když si chci posvítit pod mikroskop:-)

Ovšem s těmi brýlemi, to je fakt dobrý nápad. Praktičnost se mi zdá
maximální. Docela by mě ale zajímalo, s kolika dioptriemi může nekrátkozraký
člověk ještě zaostřit. Zrovna nedávno jsem si vyzkoušel, že 5,5 už je moc.
Podnájemník mě cestou z hospody požádal, abych mu nesl brýle, jelikož si
vzhledem k předchozí konzumaci nebyl jist, zda by je donesl domů. Tak jsem
si je nasadil a od té doby jsme oba viděli, nebo spíš neviděli, cca totéž:-)
Ale on má nějakou komplikovanější vadu, takže ty brýle jsou taky nějaké
speciální, možná proto jsem nemohl zaostřit.

PH

Od: Jirka zaloha na volny.cz(mailto:zaloha na volny.cz)

"Pak je ještě jedna možnost: totiž normální brýle na blízko (spojky), ale
úmyslně předimenzované.

Lze pořídit ve dvou krocích:

1) návštěva nejbližšího globalizátoru (nebo jiného kšeftu se stojanem s
brýlemi na čtení) + si s sebou vezměte třeba kus tišťáku se SMD montáží,
postavte se k dobrému světlu a zkoušejte...

2) na základě výše zmíněné hrubé aproximace navštivte kvalitní optiku
(tentokrát nejlépe nikoliv globalizační), kde mají optometristu. Ideální
je, když je zároveň majitelem té firmy - pak je totiž jeho
zainteresovanost na úspěchu celého procesu maximální. SMD bastl
samozřejmě opět s sebou ;-)

Bod 2) doporučuji nepodceňovat, i když to bude něco stát a i proto dost
jedinců končí na bodě 1). Optometrista je totiž schopen dokonale změřit
vlastnosti očí (lépe než doktor - ten obvykle nemá tolik času) a vše
následně zahrne do vlastností brýlí. Navíc mu lze přesně vysvětlit a
ukázat, co a jak potřebujete vidět (včetně pracovní vzdálenosti atd.) a
on to opět příslušně promítne do výsledku. Mně například na základě
konkrétních požadavků a testů přidal tuším cca +2D proti tomu, co vyšlo
z měření u doktora...

Pozor - dle lékařských kritérií bych přitom vlastně skoro žádnou korekci
nepotřeboval, protože tzv. "vidím v normě"...

Pokud člověk nemá zrak jako ostříž (věk, dispozice...) a vada je na
dioptrické či astigmatické úrovni (tzn. ne třeba zákal čočky nebo něco
se sítnicí), pak se možná po tom procesu u optometristy stane skoro
zázrak - zase uvidíte to, o čem si myslíte, že neexistuje, nebo jste si
na to brali lupu.

Ten "můj" optometrista se mi věnoval cca hodinu a pak trefně poznamenal,
že my (bývalí) krátkozrací nevidíme papír jako materiál, ale jako
vlákna, ze kterých se skládá. Před tou návštěvou a pořízením brýlí od
něj bych si ale už jen matně vzpomínal, o čem že to vlastně mluví...

To všechno, co jsem napsal výše, platí do značné míry i pro normální
vidění - vlastně ze sebe těmi brýlemi uděláte něco jako krátkozrakého...

Jo a "běžné" brýle na míru mají oproti čemukoliv jinému tu výhodu, že
jsou lehké, skladné, respektují optické osy očí a pomocí různých
speciálních technik (asymetrické zakřivení, filtry...) dokáží korigovat
třeba i zmíněný astigmatismus, eliminují odrazy atd. Navíc si člověk
zachová v podstatě normální stereoskopické vidění, což je zvlášť u
jemných věcí k nezaplacení. Nepájíte si pak ten frňous ;-)

> [...]
> větších zvětšeních. A ještě lepší věc je Mantis - taková trošku větší
stolní
> lupa. Je binokulární a to 3D vidění je fantastické. Nové je to opět velmi
> drahá věc.
> Zkoušel jsem i "elektronický mikroskop" - tedy kameru připojenou do PC, se
> stativem, přímo na tohleto určenou. Pěkné na prohlížení, ale nepoužitelné
> pro práci (pájení) přímo při zvětšení - mělo to zpoždění, díky kterému se
> prostě nedalo rozumně trefit na pájecí plošky.
> Domů jsem si pořídil stařičkej bikokulární mikroskop od Zeissu, ještě z
NDR.