lampa s lupov

Jirka zaloha na volny.cz
Čtvrtek Prosinec 11 22:01:24 CET 2014

Pak je ještě jedna možnost: totiž normální brýle na blízko (spojky), ale
úmyslně předimenzované.

Lze pořídit ve dvou krocích:

1) návštěva nejbližšího globalizátoru (nebo jiného kšeftu se stojanem s
brýlemi na čtení) + si s sebou vezměte třeba kus tišťáku se SMD montáží,
postavte se k dobrému světlu a zkoušejte...

2) na základě výše zmíněné hrubé aproximace navštivte kvalitní optiku
(tentokrát nejlépe nikoliv globalizační), kde mají optometristu. Ideální
je, když je zároveň majitelem té firmy - pak je totiž jeho
zainteresovanost na úspěchu celého procesu maximální. SMD bastl
samozřejmě opět s sebou ;-)

Bod 2) doporučuji nepodceňovat, i když to bude něco stát a i proto dost
jedinců končí na bodě 1). Optometrista je totiž schopen dokonale změřit
vlastnosti očí (lépe než doktor - ten obvykle nemá tolik času) a vše
následně zahrne do vlastností brýlí. Navíc mu lze přesně vysvětlit a
ukázat, co a jak potřebujete vidět (včetně pracovní vzdálenosti atd.) a
on to opět příslušně promítne do výsledku. Mně například na základě
konkrétních požadavků a testů přidal tuším cca +2D proti tomu, co vyšlo
z měření u doktora...

Pozor - dle lékařských kritérií bych přitom vlastně skoro žádnou korekci
nepotřeboval, protože tzv. "vidím v normě"...

Pokud člověk nemá zrak jako ostříž (věk, dispozice...) a vada je na
dioptrické či astigmatické úrovni (tzn. ne třeba zákal čočky nebo něco
se sítnicí), pak se možná po tom procesu u optometristy stane skoro
zázrak - zase uvidíte to, o čem si myslíte, že neexistuje, nebo jste si
na to brali lupu.

Ten "můj" optometrista se mi věnoval cca hodinu a pak trefně poznamenal,
že my (bývalí) krátkozrací nevidíme papír jako materiál, ale jako
vlákna, ze kterých se skládá. Před tou návštěvou a pořízením brýlí od
něj bych si ale už jen matně vzpomínal, o čem že to vlastně mluví...

To všechno, co jsem napsal výše, platí do značné míry i pro normální
vidění - vlastně ze sebe těmi brýlemi uděláte něco jako krátkozrakého...

Jo a "běžné" brýle na míru mají oproti čemukoliv jinému tu výhodu, že
jsou lehké, skladné, respektují optické osy očí a pomocí různých
speciálních technik (asymetrické zakřivení, filtry...) dokáží korigovat
třeba i zmíněný astigmatismus, eliminují odrazy atd. Navíc si člověk
zachová v podstatě normální stereoskopické vidění, což je zvlášť u
jemných věcí k nezaplacení. Nepájíte si pak ten frňous ;-)

--
Jirka