kalkulator vedeni

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Čtvrtek Prosinec 11 17:03:22 CET 2014


Jo, o něčem podobném jsem slyšel, těch případů asi bude víc. Koleje  na 
dráze mohou mít úbytek až 70V (u tramvají se počítá s úbytkem max. 20V). 
Koleje mají svod proti zemi obvykle všude, takže v závislosti na 
vzdálenosti od měnírny tam může být proti zemi + nebo -. Mění se to 
podle toho, jak tam jezdí vlaky.
Co jsem slyšel zase já, byla tam vlečka, takže spojená s kolejema ČD. 
Měli tam naviják, kterým tahali vagóny a ten byl samosřejmě uzeměný. 
Dostávalo se jim to z kolejí nějak přes ten naviják, asi příslušný 
elektrikář usoudil že všechno musí být kvůli bezpečnosti pospojované :-) 
a v té vesnici měl pak nulák asi + 20V.
Aby železo nerezlo, musí být buď v alkalickém prostředí, nebo musí mít 
proti zemi alespoň -0,85V. Jak je kladné, je to průšvih. Je to tady
http://old.vscht.cz/document.php?docId=7538
na straně 11. Katodická ochrana se proto dělá u veškerého železa v zemi, 
na kterém záleží a které není zalité v betonu. Železo v betonu je 
chráněné alkalickým prostředím uvnitř betonu (typicky základový zemnič) 
a údajně má být beton dostatečně alkalický po celou dobu životnosti.

Anděl

Dne 11.12.2014 v 14:27 DeeJay napsal(a):
> Hm, vím o případu, kdy byla společná trafostanice pro železniční vlečku a
> vesnici u elektrifikované trati, dokázala rozežrat potrubí v domech tak, až
> vylézalo ze zdí ...
> Na vině prý byla nějaká propojovací tlumivka mezi kolejí vlečky a tratí -
> ale nevím tomu hlavu patu.
>
> Jara
>
>
> From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
> Sent: Thursday, December 11, 2014 1:32 PM
> To: konfera
> Subject: kalkulator vedeni
>
> pokud by někdo věděl - nemohu se dopátrat nějakého fungujícího kalkulátoru
> homogenního vedení, který by počítal dobře při zadání vysokého útlumu.
> Snažím se dopátrat, co se děje v zemi, kde je uložené potrubí s průměrem
> např. 10 cm a jde souběžně s tramvajovými kolejemi ve vzdálenosti 10m. Z
> kolejí se do potrubí zavádí proud, který potrubí udržuje na záporném
> potenciálu a tím ho chrání proti korozi - kompenzuje vliv bludných proudů.
>
> Ten zaváděný proud je pulzně modulovaný na 300 Hz. Otázka je, jaký bude
> útlum tohoto vedení, kde je dominantní sériová indukčnost cca 2mH/km a
> svodový odpor potrubí proti zemi např. 1 Ohm/km. Kapacita tam asi není
> podstatná.
>
> poznámka - co jsou to bludné proudy.
> Koleje mají nějaký odpor, prochází jimi trakční proud a vzniká tam úbytek.
> Tramvajové koleje jsou natolik propojené se zemí že obvykle až 20% trakčního
> proudu jde okolní zemí a to pak podle polarity buď způsobuje korozi všeho,
> co je v okolí v zemi, nebo to naopak proti korozi chrání.
>
> Anděl
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>



Další informace o konferenci Hw-list