slovensky termin

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Prosinec 7 11:41:32 CET 2014

Někde tu mám knížku o řízení CNC strojů a tam autor tento termín používá.

Všeobecně vzato jsem zjistil, že české texty na netu lze často rozřadit
takto:

1. Autor používá anglické, nebo počeštněné termíny a povědomí o problematice
získal samostudiem, převážně na fórech a z videí. Česky se o tom bavil s
lidmi, co jsou na tom podobně, tedy tomu zas tak moc nerozumí, protože se
danou problematiku nestudovali do hloubky. Od jeho textů lze očekávat
užitečné praktické rady, pokud řeším problém velmi blízký tomu jeho. Ale
někdy můžou připomínat kargokultismus.

2. Autor používá české termíny, protože danou problematiku studoval ve
škole, nebo při samostudiu četl i odborné texty v češtině. Banální problémy
v textu asi řešit nebude, ale obsahuje více obecných informací, co se hodí,
když řeším náročnější problém a chtěl bych třeba něco spočítat.

3. Jsou i české texty, kde autor problematice dobře rozumí, přestože používá
jen anglické termíny, ale je jich o dost méně, než těch 1.

Příklad: Konduktoměr naleznete na stránkách chemiků, EC-metr na stránkách
pěstitelů jisté nejmenované byliny.

PH

Od: Pavel Troller patrol na sinus.cz(mailto:patrol na sinus.cz)

"  no tak to jsem tedy taky nevěděl a docela rád jsem si doplnil slovník.
Zrovna nedávno jsme o tom diskutovali při jízdě autem - porovnávali jsme
právě tento parametr u různých motorů, tj. jak rychle je motor schopen
"zabrat" po prudkém přidání plynu. Některým to jde docela rychle, jiné
(třeba ten náš Duratorq 2.0 TDCi v Galaxii) si hezky počkají, až se zvedne
turbo, řídicí jednotka pomalu zvyšuje injekce a nakonec to člověka taky
příjemně zatlačí do sedačky, ale chvilinku to trvá, je to plynulé a
"neškube" to. A právě to škubání je anglicky "jerk" a tedy v angličtině
je to slovo jasné. Z člověkem by mohl zacloumat třeba poRYV větru, takže
i zde ten kořen smysl dává, ale skutečně jsem to nikdy při hodině fyziky
neslyšel."