Re: Programování Atmega

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Prosinec 4 08:54:10 CET 2014

> Atmega si tedy pøi programování nastaví "fuses" tak, že bez tìch hodin
> už pak nemùže bejt a proto nedojde k té verifikaci?

Ano, v tomto ohlade ma AVR programovane beznym (nizkonapatovym) ISP
samovrazedne sklony. Ale nic to nemeni na fakte, ze clovek ma vediet, co
robi (a trapne citat datasheet).

Podobne ISP-samovrazedne je u niektorych AVR preprogramovanie RESET pinu na
IO. Jedine, ako nejde spachat samovrazdu je preprogramovanie SPI bitu vo
fuses, to si kupodivu strazia.

Ale je tu este iekolko veci, ktore by mali nejakym podobnym samovrazdam
zabranit. Jedna z nich je, ze fuses treba pre jedno zariadenie (kde teda
snad uz vopred viem, ci v nom mam ten suter alebo nie) programovat len
jeden jediny krat, bo chiperase (t.j. nasledne ladenie atd.) ich
neovplyvnia. Druha je ta verifikacia.

> Naprogramoval jsem pomocí toho tøídolarového programátoru do USB Atmegu
> s nastavením osc. na ext. krytal 8MHz.
> Bohužel neprobìhla verifikace, ta se povede až po pøimojení šutru k
> procesoru.

Toto je dalsia vec - hodnoty fuses sa neaplikuju hned, ale len po ukonceni
programovacieho rezimu (alebo power-on resete), t.j. verifikaciu je mozne
urobit este kym je v programovacom rezime a urobit pripadne retrye ak sa
to nepodari naprogramovat spravne. Toto samozrejme musi vediet urobit
programator (vacsinou teda kombinacia programovacieho adapteru a softwaru
v PC). Obavam sa vsak, ze vo Vasom pripade by to nepomohlo, bo asi neslo o
zle naprogramovane bity ale o zle rozhodnutie uzivatela... ;-)

Ako uz bolo napisane, HV programovanie by to vzdy malo zachranit, ale nie
som si isty, ze HV programovanie vedia vsetky AVRka - tie starsie urcite.
A neorientujem sa v modernom jednovyvodovom programovani radov Tiny ani
xMega.

Inak ja mam vzdy poruke "nejaky" relativne pomaly (cca 1MHz) oscilator -
presnejsie, STK500 ma oscilator ako vlastnost - a ak sa mi nieco podobne
stane (resp. sa to stava spekulativnej casti nasich klientov), tak
jednoducho pripojim oscilator k prislusnej nohe mcu (XTAL1) a nastavim
prislusne rychlost ISP hodin, prepalim fuses podla potreby, a potom uz je
vsetko dobre... :-)

wek