RDS Hytera PD785G

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Středa Prosinec 3 21:50:18 CET 2014

Pár poznámek k DMR a profesionálnímu použití - podle mě to totiž pro
radioamatéry téměř nemá smysl (stejně jako DSTAR, ...). Teda kromě toho hrát
si nebo postavit celoplošnou síť, kde ovšem díky mobilním telefonům nikdo
nejspíš nebude. Výrazně lepší dosah to mít nebude a i na analogových
převaděčích je dnes spíše mrtvo.
Ve světě se postupně opouští analogové radiostanice z důvodu jejich
neefektivity využití rádiového spektra - prostě nejsou kmitočty, DMR umí ve
12,5kHz kanálu 2 timesloty a tedy i 2 samostatné hlasové kanály. Že to není
problém u nás nic neznamená. Když jsem před pár lety byl v Číně v továrně
Hytera v Shenzhenu tam jsme se v sobotu chtěli jet podívat na původně ruskou
letadlovou loď, co tam mají v zábavním parku. Nejeli jsme, protože to bylo
cca 150 km a furt to bylo ještě ve městě. Takž autem a celou cestu
40-50km/h. Zhruba jako z Brna do Prahy a pěkně pomalu. Prostě trošku jiné
poměry. A tam ty kmitočty doopravdy chybí.
Takže výrobci postupně ukončují výrobu analogových radiostanic a přechází se
na DMR, které umí i analog.
A že TYT, nebo jiné čínské firmy dělají něco podobného, ale určitě. Něco
jsem měl i v rukou. Občas to bylo i docela pěkné, ale dost často to byly
doslova plastové krabičky, které lépe nebo hůře fungovaly a občas i plnily
všechny parametry co radiostanice má mít.
Pro běžného uživatele, pokud mu nedáme k dispozici nějaký dispečink, přenos
pozice na dispečink, informační SMS a šifrování provozu, není DMR výhoda.
Ale s tímto je to velice dobrý systém například pro Městskou policii. U
železnice se zatím počítá pouze s analogem, DMR asi v budoucnu, ale nejdřív
si musíme říct, co vlastně chceme - šifrování by se občas dost hodilo z
bezpečnostních důvodů - jako náhrada drátěných telefonů. Ale to je hudba
budoucnosti.
Co se týče rádiových parametrů - vysílače jsou dnes docela v pohodě, LiON
baterie taky fungují, a moderněji řešení DMR radiostanice mají docela slušné
přijímače, jak co se týče citlivosti, tak i odolnosti. A zrovna odolnost u
radioamatérských vysílaček je občas problém, protože je vyhnaná citlivost,
co to jenom jde a podle toho to taky dopadá. A pro reálný provoz - IP67 -
ono se to reálně dá umýt od bláta pod sprchou a bude to dále bez problémů
fungovat. To prostě Motorola GP300 nedala. Anténa uprostřed - jednak lépe
funguje, ale hlavně se lépe v rukavicích ovládají přepínače. Další funkce -
je to jenom o tom, co se v rádiu povolí. V DMR se kromě víše uvedeného dají
konečně dělat sítě, kde je více základnových stanic a radiostanice se mezi
nimi automaticky přepíná - takovej hybrid mezi radiostanicí a mobilem. Což
je velmi zajímavé pro pokrytí velkého území s malým počtem účastníků. Na
analogu to "šlo" taky, ale nebylo to ono.
Cena rádia - vzhledem k tomu, že výrobci končí s analogem a snaží se
zákazníky postupně přetlačit do DMR, tak je podobná, jinak by prostě
neprodali.

Tomáš OK2MTM