Zdroj 24VAC/DC na 4VDC 2A

Jiří Majzlík Němeček jirry na centrum.cz
Pátek Srpen 22 13:31:48 CEST 2014

Hodně v rychlosti jsem si to hodil na papír a pokud jsem neudělal
nějakou školáckou chybu, vypadá to takhle:

Při
f = 150 kHz
Uin = 18 V
Uout = 5 V

mi vychází doba sepnutí výstupního tranzistoru Ton = 1,85 us,
což na indukčnosti 47 uH způsobí nárůst proudu o 0,51 A.

Vezmu-li klasický kondík do spínaného zdroje Hitano EXR 330uF/10V, v DS
vidím zhruba toto:
max I ripple = 460 mA RMS
Z = 0,27 Ohm max.

Z toho mi vychází (hodně zhruba - přepočet na RMS z hlavy fakt nedám) že
kondík je proudově přetěžován a při dané impedanci je na něm vysoké zvlnění.

Takže řešením je zvětšit tlumivku (= snížit zvlnění proudu) a/nebo dát
více kondíků. Ne jeden větší, ale více stejných paralelně. Větší
tlumivka Vám nejspíš sníží účinnost (víc drátu víc topí).

Zrovna nedávno jsem tohle řešil - ty návrhy v DS jsou brané dost na krev
s ohledem na nízkou cenu výsledného obvodu. Dnes je sexy dělat obvody s
malými indukčnostmi a šetřit kde se dá, nicméně fyzika je pořád stejná.

Jinak ohledně dovoleného zvlnění - obrovsky záleží na připojené zátěži.
Pro většinu obvodů bych se spokojil se zvlněním do 5%, je ale potřeba
počítat s tím, že časem se zvlnění zvyšuje, zejména stárnutím
kondenzátorů. Prvotní návrh bych tedy volil třeba kolem 1% (tedy 50 mV
na 5 V větvi).

JMN