OT - Zabaleni 3D tiskarny Rebel 2 - Zahradnik se bavi

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Středa Srpen 6 11:51:18 CEST 2014

Původní zpráva ze dne 6.8.2014 od Marek Sembol:

> no tak takovy napad muze mit pouze nadsenec jako jsi ty (v dobrem
> slova smyslu). Mne poleva studeny pot jen pri predstave, kolik
> problemu budes asi muset prekonavat... Drzim palce!

Je to zatím jen nápad. I mě napadla spousta problémů. Doprava, protože
je to citlivá věc, zničení, nezkušenost s tiskem apod. Ale přemýšlím o
tom, že by to nemuselo být špatné.

> A mam v souvislosti s timto napadem postreh+otazku: Ten 3D tisk je
> pravdepodobne hoooodne narocny na zkusenosti a zacatky jsou asi
> krusne. Docela bych se obaval, ze bych si (treba ja) s takovou
> pujcenou tiskarnou sice hezky pohral, ale vysledkem by byl pouze
> zniceny material.... Ja vim, o to pohrani/vyzkouseni v takovem
> pripade asi hlavne jde.

Není to zase tak strašné. Když jsem si 3D tiskárnu pořídil já, hned
ten první výtisk byl docela dobrý a pak se to už jen zlepšovalo.
Největším problémem v začátcích tisku je nastavení tiskárny. To
znamená vyřešit technické problémy (zadrhávání plastu, přesnost
dávkování, rychlost posuvu, nastavení teplot i ostatních parametrů).
Jakmile je tohle nastavené, tak už šikovný člověk tisknout dokáže.

Asi ani šikovný člověk hned napoprvé nevytiskne přesně to, co by si
představoval, notabene když to třeba ještě neumí ani vymodelovat. Ale
za několik dní se to už osahat dá.

> A tak mne napadlo zda jsi neuvazoval o tisku nejakych drobnosti dle
> navrhu zakaznika na komercni bazi. Neco jako zakaznik posle navrh
> (tady by mozna byl problem programu a tak) a zpet dostane vytisteny
> kousek. Jak jsi sam ukazal ve tvem poslednim videu - nekdy by se to
> seredne hodilo:)

Já jsem o tom uvažoval, ale ono to není tak jednoduché, jak se to na
první pohled zdá. Já nerad hledám výmluvy, ale zase jsem realista.

Kdo třeba výstupy z 3D tiskárny neviděl, může se divit, že je
to vroubkované, že to nevypadá jako z hydraulického lisu, že třeba za
určitých podmínek vrstvy ABS mohou špatně držet u sebe.

Když někdo tu 3D tiskárnu doma nemá a nevidí všechny souvislosti,
nedokáže třeba vytvořit model, aby byl tisknutelný. A teď nejde jen o
to, že je potřeba si uvědomit, jak tisk probíhá a že se netiskne do
vzduchu. To pochopí každý. Ale jde o další specifika. Třeba si
namaluješ díl a on praskne. Nebude mít tu pevnost v místě namáhání,
jako by třeba měl díl vyfrézovaný. Nebo si tam namaluješ výstupky a
budou stát za prd.

Něco se vytisknout dá, něco nedá, mnohdy se tiskne vícekrát, upravuje
se, ne vždycky to trefíš napoprvé. Krabičku z videa jsem také tiskl
minimálně dvakrát. Samozřejmě ideální je, když návrh udělám sám,
protože už vím, co a jak, a pak ho taky můžu upravit.

A těch problémů je víc. Takže abych to shrnul... Uvažoval jsem o tom,
ale uvědomuju si, že by s tím mohlo být daleko víc problémů než
užitku. Dovedu si představit, že s někým rozumným se snadno domluvíme,
stejně jako si dovedu představit, že to bude úplně naopak.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem