Re: OT: přechod z XP na Linux

Petr Simek psimek na jcu.cz
Úterý Duben 8 13:19:50 CEST 2014

On Tue, 8 Apr 2014, David Obdrzalek wrote:

> [...]
> rozhodnout, jestli to chci nebo ne), firewall docela jednoduse nastavitelny a
> antiviru cela rada (nekdo preferoval ten, jiny onen). O aktualizacich jsem si
> rozhodoval sam, nektere jsem zamerne nedelal, nektere nove uzasne ficury ktere
> jsem nepotreboval jsem si nenechal nainstalovat, obcas znovu vypinal co se samo
> zaplo ale co jsem nechtel, - proste nesouhlasil jsem ze system nejlip vi, co je
> pro tebe nejlepsi. Ale na linuxech nevim, jak tohle funguje. Takova "zakladni
> filozofie" rekl bych. Poucil byste me nekdo?

Firewall - ja osobne preferuji editaci textoveho souboru s iptables
pravidly, kdyz jsem na debianu musel pouzit ten jejich ufw tak jsem
byl cely den vztekly. Mam radeji kdyz vidim jasne napsane co ktere
pravidlo udela nez kdyz je to schovane pod nejake nazvy . Z toho
duvody bych nesouhlasil s tim ze ve win byl firewall jednoduse
nastavitelny - ja z nej byl dost nervozni protoze tam jsou povoleni
nejakych sluzeb, ale jak nakonec vypadaji ta filtrovaci pravidla
clovek nikde nevidi. Jinak tyhle okenni nastavovaci programy tam
jsou take, jen je jich vic druhu :-)

Antivir - pouzival jsem antivir pro postu ale proto ze to byla
posta lidi s Win stanicemi, takze to hlidalo hlavne Win viry. Takova
je filozofie i ostatnich antiviru pro linux - ze by to fungovalo
tak ze to filtruje uz na urovni sitoveho provozu jako ve win tak to
asi na linuxu moc nebude, ale pro linux samotny to neni moc zapotrebi.

Aktualizace - filozofie linuxu neni takova jako windows servispacky
ktere vam kompletne zmeni OS i kdyz se to navenek jmenuje stejne.
Updatuji se balicky , tedy hlavne bezpecnost a chyby. Kdyz chcete nove
vlastnosti tak musite jit na vyssi verzi distribuce. Ale zalezi i na
typech distribuci - nekde jsou konzervativnejsi, nekde implantuji
novinky rychleji a odvazneji. Kdyz delam update tak vzdy vsechno co
je treba , neni treba se bat ze neco prestane fungovat, ale delal
jsme to driv i rucne balicek po balicku a raky to slo. Myslim ze jde
rict ze treba nejaky balicek se updatovat nema.