3D tiskarny - poznatky z veletrhu a konference

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Středa Říjen 9 20:45:31 CEST 2013


Ale to uz jsou prumyslem brany setsakramentsky vazne tak minimalne 10 - 15 let. Je to dlouhodobe veliky business ve kterem se toci velikanske penize (hlavni roli hraje automobilovy a letecky prumysl). Jsou to ovsem tiskarny uplne jinych kategorii nez RepRap a to jak co se tyka ceny i ceny provozu, tak i co se tyka presnosti, moznosti vyrobit zcela libovolny tvar temer bez omezeni, materialu s uzasnymi vlastostmi atd. atd.

Jakub Serych 

> -----Original Message-----
> From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
> Behalf Of Petr Labaj
> Sent: Wednesday, October 09, 2013 8:20 PM
> To: HW-news
> Subject: 3D tiskarny - poznatky z veletrhu a konference
> 
> Snad to neni OT, aby me admin nevyloucil z klubu.
> 
> Byl jsem Strojirenskem veletrhu a v ramci neho taky na konferenci 3D Print
> Days. Muj dojem z toho je, ze 3D tiskarny uz vyrostly z detskych plinek a jsou uz
> brany prumyslem jako seriozni vyrobni nastroj.
> 
> Byly tam prezentace nekolika firem, ktere to pouzivaji - ze znamych napr.
> Tescoma, Evektor a MCAE. Pouzivaji to jak pro vyrobu pro "nahled", jak bude
> vypadat finalni vyrobek. Nebo tim udelaji model, udelaji povrchovou upravu,
> pak ho zaformuji a z te formy pak delaji seriovku. Pripadne delaji modely pro
> funkcni testy, napr. vyrabeli v nekolika verzich vnitrni casti mycek Bosch, na nich
> pak delali testy, ktery tvar ma nejmensi hlucnost.
> Pak podle nejlepsiho tvaru vyrobili formu a finalni vyrobek je uz vylisovany z
> plechu.
> 
> Nejzajimavejsi je ale podle me takove pouziti, kde se primo vyrabeji funkcni
> bloky. Firma Evektor (delaji komponenty pro autoprumysl, ale hlavne pro
> letecky prumysl - vyrabeji napr. 2-mistne letadlo s elektrickym
> pohonem) to pouziva mimo jiz vyse zminene aplikace napr. take pro
> zaformovani a nasledne odlevani z kovu. Ale hlavne to pouzivaji pro vyrobu
> primo funkcnich bloku. Pro montaz letadel nebo casti aut se pouzivaji ruzne
> pripravky, ktere drzi pri kompletaci jednotlive casti ve spravnych pozicich. A to
> jsou casto hodne velke pripravky. Maji nejaku obrovskou 3D tiskarnu, a to casto
> ty velke veci tiskou jeste na vice dilu. Rikal jsem si, jestli to z toho plastu nebude
> prilis mekke. Ale pry ne, naopak si velmi pochvalovali to, ze plastove drzaky
> neposkrabou hlinikove plechy, coz jim drive delalo problemy.
> 
> A jako zajimavost: tiskli na tom vostinu z polykarbonatu, ktera tvori vypln vnejsi
> casti kridla letadla. Puvodne se to delalo tak, ze se pouzila nejaka bezna vostina,
> ta se vytvarovala ve specialne udelane forme (coz bylo
> drahe) a pak olaminovalo. Ted tu vostinu vytiskli primo ve finalnim tvaru z
> polykarbonatu a olaminovali. Je to pouzito na tom elektrickem letadle.
> Ale tisklo se to pry 27 dni, a tiskarna pritom najezdila pres 120 km.
> 
> Jinak uz jsou firmy, ktere tisknou na zakazku. Jeden tam taky vystavoval.
> Pry na to ma 70 tiskaren!
> 
> PL



Další informace o konferenci Hw-list