OT ale len mierne: este k tomu vodnemu modelu elektriny

Pátek Říjen 4 13:55:34 CEST 2013

Dobrého pátku přeji,
já ty hydroekvivalenty používám hodně často, přeci jen většina našich servisních techniků si dokáže celkem snadno představit trubku, zpětný ventil, tlak, průtok atd...
Nakreslil jsem si i hydroekvivalanty bipolárního tranzistoru, unipolárního tranzistoru, tyristoru atd.
Kondenzátor je taky v pohodě, cívku představuju jako turbínku s určitou setrvačností (hmotností). Perfekteně se na tom demonstruje třeba nutnost zpětné diody na každé cívce spínané polovodičem.
No a tady bych měl dotaz - návrh:
Jak vytvořit hydroekvivalent transformátoru aby přenášel AC ale nepřenášel DC (kromě jednotkového skoku po zapnutí) ?
Jak vytvořit hydroekvivalent, který by zohlednil pokles indukčnosti po nasycení ?

Zdravím
Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jan Waclawek
Sent: Thursday, October 03, 2013 7:22 PM
To: HW-news
Subject: OT ale len mierne: este k tomu vodnemu modelu elektriny

Prednedavnom tu pan kolega Hudecek prezentoval clanok, v ktorom bol nadhodeny "vodny model" elektriny a par veci okolo toho (mimochodom, http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_analogy ). Podla mna je to celkom dobre na zobrazenie veci pre laikov (deti), akurat treba povedat, ze ako kazda analogia ma aj toto svoje obmedzenia.

Pan kolega vtedy zabrdol do toho problemu, ze zo skusenosti vieme, ze signal vo vodici sa siri velkou rychlostou (porovnatelnou rychlosti svetla), ale z jednoduchych poctov typu celkova hustota volnych elektronov deleno preneseny naboj apod. vychadza, ze jednotlive elektrony sa pohybuju az neuveritelne pomaly. Pre vysvetlenie tohto rozporu zisiel niekde na uroven atomov, co moze sice byt v prvom priblizeni dost blizke realite, ale je to uz pre tych laikov (a najma deti) asi zbytocne.

Napadlo ma ten vodny model trocha pozmenit - predstavit si vodic nie ako bezny vodovod, ale ako ruru vyplnenu akousi spongiovitou hmotou. Nie zeby to bolo vystiznejsie co sa tyka horeuvedeneho javu a jeho fyzikalnej podstaty, ale myslim si, ze z vonkajsieho, laickeho pohladu, by to mohlo byt vcelku spravne. A da sa tym minimalne urobit lepsi model rezistora:
kym u "klasickeho vodneho modelu" sa rezistor modeluje zuzenou rurkou, tu sa da rezistor modelovat ako kus omnoho hustejsej spongie, a da sa pomerne lahko ukazat, ze celkovy odpor zavisi (a ako) od merneho odporu (hustoty spongie), dlzky a prierezu rezistora.

(Mimochodom, ten napad je spomenuty aj v linknutom wikipedickom clanku ako "To model the resistance and the charge-velocity of metals, perhaps a pipe packed with sponge, or a narrow straw filled with syrup, would be a better analogy than a large-diameter water pipe." Kedze ma to napadlo skor, nez som ten clanok nasiel, asi to nebol az taky blby napad... :-) )

Poprosim o komentare.

Dakujem,

wek