prud cez jazdec potenciometra

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Listopad 20 22:17:14 CET 2013

>Ano, u uhlíkových potenciometrù bych oèekával malinkou hodnotu. (uA)
>Prùchodem proudu se v jednom konci tvoøí kráter v druhém ¹pièka. Je to jako u Køi¾íkovy obloukovky.

Ale preco by to tak malo byt? Obluk tam predsa ocividne nie je, na to by
boli potrebne ine podmienky. A ak dochadza k nejakej forme elektromigracie
ci inemu "prenosu hmoty", tak vyskyt toho javu snad nezavisi priamo od
prudu, ale skor od preneseneho naboja v danom mieste. Inaksie povedane, ak
toto je mechanizmus poskodenia, tak nema zmysel obmedzovat max. prud, ale
skor predpisovat potrebu menit polohu jazdca pri vyssich prudoch. Ak je
poskodenie kontaktneho bodu zavisle na prude, tak to bude skor nasledok
lokalneho prehriatia, nie?

Trocha som guglil. Ani jeden sucasny vyrobca max. prud jazdcom neuvadza. Vo
vseobecnej literature sa uvadzaju max hodnoty v rozsahu niekolkych radov,
a naviac sa niekde uvadza aj pozadovany minimalny prud (nieco ako u
spinacov/rele). Vami popisovany efekt som nikde nevidel spomenuty, ani nic
podobne.

Preto si ja osobne myslim, ze dolezita je kombinacia materialu drahy,
sposob jeho nanasania, material kontaktu, pocet kontaktov a ich tvar a ich
pritlak, mozno aj nieco ine. Inaksie povedane, ze ten prud nebude nejaka
univerzalna hodnota platna pre vsetky uhlikove potenciometre, a naozaj sa
tie prudy pre jednotlive konstrukcie budu lisit radovo, a naozaj niektore
budu vyzadovat aj minimalny prud. Skoda, ze na to vyrobcovia kaslu. Aj ked
chapem, ze tie uhlikace su low cost spotrebak, takze to nie je v zaujme
vyrobcov (ktori takmer vzdy robia aj kvalitnejsie/drahsie modely) prilis
dobre specifikovat.

>Pokud potøebujete proud jezdcem pou¾ijte cermet nebo drát.

Z drotu nespravite log a jeho priebeh je zubaty... :-)

Ja velky prud nepotrebujem, ale su aplikacie, kde sice nemusi byt velky,
ale je treba vediet, kam sa az da ist. A je dobre tieto veci vediet, pre
pripad.

A, ked uz je o tom rec, neviete, ako su na tom s tym prudom potenciometre s
drahou z vodiveho plastu?

> Je¹tì dovìtek. U levné elektroniky bývá velmi èasto potenciometr v regulátoru hlasitosti neoddìlen stejnosmìrnì. Jezdcem pak teèe DC proud i velmi malý. Hodnoty odporù okolo tohoto potenciometru bývají okolo 100k. A pøesto potom tyto po»áky chrastí. Pomoc je jednoduchá vlo¾it kondík.

Toto som pocul uz velakrat, a zhruba rovnaky pocet krat som vymienal
chrastiaci TP16x/TP28x v jednosmerne oddelenych obvodoch. Preto to
pokladam za urban legend - teda ak mi to niekto nedolozi nejakym
vierohodnym zdrojom.

Na druhej strane su lacne uhlikove potaky ne-CS proveniencie, o ktorych
viem, ze su v stovkach vyrobkov na celom svete, a na ktore sa nikto nikdy
nestazoval zeby chrastili. Preto si myslim, ze to je skor
konstrukciou/technologiou vyroby nez jednosmernym prudom.

Samozrejme, ani ja na toto tvrdenie nemam seriozny podklad.

Dakujem za komentare.

wek