OT: může rozmrazování mrazůku fénem poškodit chladicí soustavu?

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Středa Listopad 13 22:10:04 CET 2013

On Mon, Nov 11, 2013 at 01:24:26AM +0100, Milan Mlynarčík wrote:
> Ano.
> Ta cast vyparnika, ktora je este zaliata chladivom (teda zaciatok
> vyparnika) ma dokonca vyrazne nizsiu teplotu nez pri spravnom
> mnozstve chladiva. Kludne aj - 40st.C .Samozrejme, ak je kompresor v
> normalnom dobrom stave. Preto tam tak vyrazne namrza. Ale vzhladom
> na malu plochu to vo vysledku chladi priestor slabo. Po doplneni
> chladiva narastie teplota vyparnika asi na -25. Tym sa zvysi
> spotreba kompresora na normalne hodnoty. Napriek vyssej teplote
> vyparnika ale vzhladom na vyrazny narast funkcnej plochy teplota v
> [...]

Tak jenom dovětek... (ačkoliv ten možná přijde až to zase uteče)

Dneska jsem tu měl pána který už lednice dělá spíše jako vedlejšák,
protože jak říkal - dneska už to na opravy není. Ostatně to prej nedělá
ani pro peníze, stálo mě to jenom pětikilo, fakt na mě nechtěl vydělat.

Měl flašku a na hadici měl nasazené nějaké kleště s jehlou, kterou
prorazil šlauf od kompresoru k tomu účelu z něj čouhající zaslepený.
Tlakoměr ukázal nějaký dosti nízký tlak (to bylo sání kompresoru). Pro
isobutan je tam prý snad dokonce na sání kompresoru nižší tlak než
atmosférický (podtlak). Pomalu tam začal připouštět a kecali jsme :).
Za chvíli už začala teplota v mrazáku klesat. Pak už i kompresor vypnul.
Ještě chvíli dopouštěl, pak ten šlauf před jehnou zamáčkl kleštěmi,
vytáhl jehlu a zavařil to prý nějakým stříbrem a bylo to.
Kompresor když běží, tak má příkon kolem 90W (s únikem měl kolem 40W).

Co jsem z něj tahal rozumy, tak ten isobutan (R600a) - toho je v objehu
poměrně dost malé množství a i malý únik je znát. (proti dřívějšímu
chladivu) Také má malé molekuly a utíká snáze. Výparníky se dělají
z hliníku, který stárne a pórovatí občas taky prorezne trubička (ocel).
Dneska se to prostě měděné nedělá. Levnější lednice prý mají střední
dobu života kolem 5 let. Na druhou stranu prý delší životnost toho
oběhového systému nemá moc smysl z hlediska hospodárnosti, protože
degraduje izolace (vlhne). Lednice jsou prostě taková konzumní
neekologická záležitost.

Doporučoval hlavně nevypínat, nenechat rozmrznout. Ty tepelné rozdíly
při rozmrzávání tomu nedělají dobře. Takže v tomhle světle si myslím, že
rozmrazováním fénem jsem tomu fakt asi nepomohl. Tedy fén asi raději ne.
No a já už ten mrazák raději vypínat nebudu :).

Čas ukáže jestli to mělo smysl. Já to měl dost za levno, tak si myslím,
že jsem chybu neudělal. Alespoň jsem nákup nové lednice o kousek
oddálil... Jiný pán co se živí klimatizacemi si ovšem za dopuštění řekl
o 1k5 - 1k8 Kč a to jsem váhal a asi bych do toho nešel.
--
Zito