jen pro zajimavost - napeti indukovane kolisanim geomagnetickeho pole

Úterý Listopad 12 23:02:17 CET 2013

Řešil jsem takový problém - s firmou, která se zabývá ochranou úložných
zařízení (potrubí v zemi) proti korozi, jsme měřili průběh potenciálu
potrubí VVTL plynovodu v blízkosti FVE. Potrubí je izolované 5mm
polyetylénem, spoje jsou zapáskované. I přesto se dá naměřit svodový
odpor údajně v desítkách ohmu/km. Zatím co jinde, u okolních stanic
katodové ochrany (2 km na každou stranu od FVE) udržovalo potrubí
nastavený potenciál -1,5V proti půdě, v blízkosti FVE se děly věci...
Potenciál lítal až do +3V a první názor byl, že za všechno může FVE.
Když jsem to následně měřil já, neviděl jsem velký rozdíl před a po
západu slunce. Z měření jsem odfiltroval frekvence cca nad 1 mHz (v
Excelu jsem průměroval napětí z intervalu 500 sec) a dostal jsem průběh,
který nejen že nemohl souviset se slunečním svitem, ale asi by dost
těžko mohl souviset třeba se zatížením sítě.
Vedle FVE je trafostanice a napadlo mě, že střed VN bývá přizeměný přes
tlumivku a někde třeba o 100 km dál také. Že by se do toho kusu drátu
mohlo indukovat napětí ze změn geomagnetického pole.

Poptal jsem se u odborníků... a průběhy se skutečně trochu podobají, jen
je tam další bordel navíc.  :-)
Dobrý den,
v rozsahu period minut až hodin souvisí geomagnetická aktivita s
interakcí magnetosféry se slunečním větrem a spektrum je v tomto rozsahu
spojité, bez výrazných špiček na jedné frekvenci. Geomagnetické pole
bylo 7. a 8.11. neustálené. Srovnání se záznamem z geomagnetické
observatoře Budkov (v příloze: obrázek vertikální složky, čas odpovídá
Greenwichi, tedy je posunutý o 1 h; ve druhé příloze: dvoudenní záznam z
Budkova, postupně ve sloupcích datum, Greenwichský čas, severní,
východní, vertikální složka a velikost pole) poukazuje na malé oscilace
o podobné frekvenci. Vzhledem k amplitudám menším než 1 nT/min bych
očekával indukované elektrické pole okolo ~ 1 mV/km, tedy nějaké zlomky
V při délkách ~100 km. Takže je možné, že vaše měření zaznamenávají
geomagnetické indukované proudy, ale amplituda mi připadá podezřele velká.

S pozdravem, Jakub Velímský
katedra geofyziky MFF UK

takže podobné problémy lze čekat v všech trafostanic.

Anděl