Kam kraci kvalita a neb bezpečnost nadevse?

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Sobota Listopad 2 23:00:27 CET 2013

> radu LPE s 6kA a LPN s 10kA. LPE jsou levnejsi... Bohuzel ta vyberova
> rizeni uz dosla tak daleko, ze lidi co se v tom pohybuji uvadeji jako
> priklad meho oblibeneho knizniho autora Artura Haileyho a jeho knizku
> Sklenene peklo.

Jako statutar zadavatele verejnych zakazek vas muzu ujistit, ze toto je opravdu
problem, se kterym bojujeme vsichni. Ale ja osobne vidim jeden z problemu v
projektantech a to ze tri duvodu:
- casto uvadi konkretni vyrobky, coz je pro spoustu dotovanych zakazek
nepripustne, tudiz se musi podminky vykazu vymer upravovat a protoze to uz casto
delaji zadavatele, muze dojit k nepochopeni pozadavku a konkretni parametr vypadne,
- projekty se delaji od stolu, projektant elektro se casto ani neobtezuje na
misto dojet,
- projekt elektro je "nutne zlo", tudiz miva vyrazne jinou kvalitu nez projekt
stavebni nebo ZTI.

Ted konkretne na vestavbe za 1 MKc se mi sesly vsechny tri veci najednou.
Projektantka ZTI napsala trubky urciteho typu, ktere k nam dodava jediny
dodavatel, s kterym je personalne provazana. Projektant elektro naprojektoval
rozvadec pro elektromer, i kdyz jde o vestavbu do pudy stavajiciho objektu a
pozadavek na elektromer nikdy nepadl. Pro projekt osvetleni pouzil nejaky
software, ktery primo do soupisu nadiktovat konkretni svitidla, nekolikanasobne
predrazena, navic ten, co vytvarel polozkovy rozpocet zahrnul elektro pod
jedinou polozku "Elektroinstalace", i kdyz pro stavebni cast byla vypsana kazda
vrstva izolace zvlast.

A ted babo rad. Projekcni kancelar, ktera to delala patri mezi ty lepsi a ma
povest praktiku, kteri vedi, co delaji. Ale kdyz ma podle toho ve stavebnictvi
laicka osoba zadat vyberove rizeni, je to na kriminal. To uz nemluvim o tom, ze
vyberko vyhraje firma, ktera si na elektro sezene jednoho subdodavatele, na
sadros druheho, na ZTI tretiho a na izolace ctvrteho. Sama firma vlastne nedela nic.

Standa