Kam kraci kvalita a neb bezpečnost nadevse?

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Sobota Listopad 2 22:34:54 CET 2013

> niekto kto tomu rozumie by nam to mohol vysvetlit. Celkom am to zaujima.

	Nevydrzi, ono jde rychlost vypnuti aby se nevytahl pri danem zkratoven
proudu oblouk a nezustal jistic "zapnut". Bakelitaky mely cca 1.5 kA,
nicmene docela slusnou zivotnost. Co jsem je casem vymenoval, tak
protoze mely divny jmenovity proud a "vypadavaly", svareny jsem zadny v
ruce nemel. U tech bakelitaku ale neni takova zavislost zivotnosti a
ostatnich parametru na vypinacim proudu. Byly v nekterych parametrech
"naddimenzovane...." Protoze mely malou vypinaci schopnost, davaly se do
rozvadecu pred ne pojistky.

	Ono to nemusi byt o rad, CYKY J3x2.5 ma 17.87 Ohm/1km coz je pro
6kA/240V 2.23 metru a pro 10kA/240V 1.34 metru. Takze z tohohle pohledu
by mel stacit i ten 6kA. Bezne v siti tech 10kA neni, EON se ale tusim
sichruje a chce hlavni jistic 10kA. Za nim obvykle staci 6kA. Ono se to
pusobeni zkratoveho proudu rozdeli na oba jistice a ta 6ka by to mela
snest. Nerika to ale ktery vybavi, nebavime se o prekroceni jmenoviteho,
ale o zkratovem proudu.
	Jenze je tu jeste jeden parametr, 10kA bude mit ale rozhodne vetsi
zivotnost, ma  mensi opalovani kontaktu, mensi tepelne zatizeni,... Ty
6ky jsou proste "ECO". Domu mi nesmi. V nekterych pripadech by clovek
sehnal i rad 15kA provedeni. Ten zkratovy proud nad 10kA ostatne daji
trafa zhruba nad 400kVA Jinak BONEGA zacla delat i hezke dvoupolove
jistice. Idealni pro laicke rozvadece s chranicem pro skupinu jisticu.
Kdyz se neco podela, odpoji i "nulak" a je mozno lokalizovat kde je
nezadouci prizemneni i bez "elektrikare".

		Radek (benedikt2hw.cz)