Kontakty rele pri malem napeti

Pátek Květen 24 11:03:22 CEST 2013

Dřív se pro výkonová relé používaly kontakty s kadmiem. Kontakt se
pokryl vrstvou CdO, která potřebovala pro proražení vyšší napětí.
Minimální spínané napětí bylo snad 24V. Ale zase ten materiál byl
odolnější proti vzniku oblouku. Teď je kadmium zakázané, nevím co tam
dávají. Myslím že slitiny niklu. V baterkárnách používáme stykače 100A
speciálně určené pro malé DC napětí a kontakty jsou z nějaké slitiny kde
je nejspíš trochu stříbra. Máme tam sice zdroj 200V, ale je tam 80
stykačů v sérii. Nejdřív to sepne jen s napětím článků (1,2V na stykač)
a pak teprv se pouští zdroj. U 10 let starých kontaktů začínají být
problémy ale né že by to neseplo, ale při sepnutí mají větší úbytek a
hřejou. Nový kontakt má obvykle pod 40mV a kde je přes 100 mV, už jim
doporučujeme kontakty vyměnit. Protože pak se vyhřejou a podle stupně
zanedbanosti údržby dochází buď k vypálení víčka stykače, nebo chytí
oblouk (těch 200V DC + tlumivka) a pak chybí i kusy drátu :-) Na
kontaktech je v podstatě bodový styk (dvě kulové plochy s velkým
poloměrem) a zajímavé je, že úbytek je dost nezávislý na proudu. Čím víc
se kontakt ohřeje, tím je úbytek na něm menší.
Anděl

Není náhodou relé v takové aplikaci trochu přežitek? Nezpůsobí příkon
cívky větší výkonovou ztrátu než