trochu se ucim delat s 200 MHz osciloskopem

Sobota Květen 4 11:39:11 CEST 2013

O časování FETů nejde, to dělá budič automaticky.

Při slabém budiči je problém během nárůstu napětí udržet spodní FET
zavřený, ale vypadá to, že i tady jsem se bál zbytečně. Ono se mi tam
sice v zákmitech objevovalo skoro 5V, ale zjistil jsem že ta 60 MHz
sonda si na 150 MHz tak trochu vymýšlí a dokonce ty zákmity vypadají
úplně jinak, když začnu přepínat velikost paměti u osciloskopu. Připadá
mi to asi podobné, jako to vyhlazování křivek, co na grafech umí udělat
Excel. A pak něčemu věřte... Když si ty 150 MHz vlnky odmyslím (na
vstupní kapasitě FETu 1nF je to asi blbost), napětí G spodního FETu
vyleze na 2V, což je ještě v pohodě. Otevírat se začne až na 3,5 až 4V.

Ještě dělám měření na jiném (prototypovém) měniči, kde je všechno
studené, ale který běhá jen na 50 KHz.
Takže - jak člověk snadno podlehne poplašné zprávě...

tranzistor T1 ač podle mých předpokladů měl být studený, byl horký.
Výkonovou ztrátu jsem počítal blbě - dead time jsem během periody
počítal jeden a jsou tam dva, 460 a 520 ns. Bylo tam něco přes 150 KHz,
doba periody 6,5us. Při proudu 1A udělá dead time 105mW. K tomu cca 75mW
na Rdson a nějaké přepínací ztráty a jsme na 250-300mW. K těm ztrátám -
ještě je problém, že během dead time teče proud přes substrátovou diodu,
která není shotky a není zrovna nejrychlejší. Píšou jí recovery time
50ns. Právě tohle může způsobovat ty zákmity při sepnutí horního FETu,
při spínání spodního probíhá všechno v pořádku a bez zákmitů. Při těch
zákmitech mohou být přepínací ztráty ještě větší, než k čemu jsem se
dopočítal, protože před rozepnutím diody naroste proud na víc než na ten
1A :-( Pouzdro SO8 má 50K/W a takhle prstem se ta teplota blbě odhaduje
- kdyby měl třeba jen 60 st, může se to zdát horké a při tom o nic nejde.
Možná by pro odrušení stačilo paralelně k spodnímu FETu přidat shotky
diodu, ale to už bych si u 1A měniče musel připadat jak pako. Ale
zkusím, co to udělá.

U stejně zapojeného měniče, se stejnými průběhy při spínání je všechno
studené, protože dead time je vzhledem k periodě krátký a klesnou i
další přepínací ztráty.

Ohledně té horké (odcházející) diody D3 - při zákmitech 150 MHz je doba
periody 6,6ns, dioda má dobu rozepnutí 4ns. Možná v tom je problém - po
odstranění zákmitů i při kmitočtu měniče 150 KHz už dioda tak horká
nebyla a při 50 KHz je studená.

Takže - jak píšete, je IN všude místo diod strkat FETy, ale taky je IN
dělat tyhle měnie na co nejvyšším kmitočtu. Jen to jaxi obojí nějak
nejde dohromady - nebo jo, ale s integráčem, který obsahuje všechno
(budič, výkonové tranzistory) a všechno je to optimalizované tak, aby
nenastávaly problémy.

Anděl