Trandak

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Úterý Březen 26 07:06:23 CET 2013

Moc dik za podobnou zkusenost. Kdyz jsem o tom rikal kolegum, vsichni si to
bezeli zmerit, aby to videli na vlastni oci. Pral bych vam videt ten vyraz
uzasu, ze neco takoveho je mozne. Osobne jsem si dosud myslel, ze existence
korektniho pracovniho bodu je uspokojiva podminka funkcnosti, ale jak je
videt, mylil jsem se. Jeste jedno posilam typ, ktery odesel, vcetne
datasheetu, snad nekdo bude vedet, o jaky jev tu jde:
bipolarni (!) tranzistor NXP PBR951
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PBR951.pdf

Ve zminovanem zapojeni fungoval v zapojeni se spolecnym emitorem pri
napajeni 12 V a kolektorovem proudu cca 10 mA. Na vstupni svorce je
oddelovaci kondenzator (pro TV zesilovace by asi mohlo byt std. davat
tlumivku do zeme na vstupnim konektoru).  Pripojena antena mela cca 3 m
sateletniho kabelu a otevreny (neuzemeny dipol). Takze bych nezavrhnoval
teorii, ze to mohlo odejit hooodne velkym ESD. Ale stale hledam nejake
vysvetleni, co se stalo s tranzistorem, ze se "tvari" korektne, napeti BE
cca 0.67 V, pracovni bod pulka napajeni, ale stridave uz nezesiluje.

JM
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Glajc Pavel
Sent: Monday, March 25, 2013 8:23 PM
To: HW-news
Subject: Re[2]: Trandak

Mám tu teď na stole šéfův anténní zesilovač, v podstatě to samé. DC ok,
tranzistory na přechody taky ok. TV signál neprojde. Na rozmítač to hodím,
ale asi až o víkendu. Jinak je to domácí bastl, ale fungoval. Co se týče
odcházení tranzistorů pomocí trafopájky, nic jiného k letování téměř 40 let
nepoužívám. Při vypnutém zařízení mi snad nikdy nic neodešlo. Možná snad jen
KF521. Ale při letování v zapnutém stavu hodněkrát. Zvlášť citlivé na tohle
byly teslácké KF907. U unipolárních IO řady 4000 to taky bylo pravidlo.
Stačilo mít zařízení zapnuté, letovat třeba na plusu nějakej odpor, lusknout
pájkou a hned některej šel do kytek.
Jinak bych v rámci objektivity zkusil ten "vadnej" tranzistor vrátit do
zesilovače. To jen jestli tam nebyl nějakej studeňák, nebo nějakej šurvajs
kterej byl pro vf neprůchodnej nebo zkrat.

Na zázraky a nevysvětlitelné jevy rovněž nevěřím.
Pavel Glajc