Re: Vlnoměr Tesla M117

Jirka MWW jirka.mww na gmail.com
Středa Březen 20 21:33:56 CET 2013

Tomu, co jste měl mna vojně se neříká vlnoměr ale GDO - Grid Dip Ocilator.
Kmital tam přeladitelný oscilátor s elektronkou a měřil se mřížkový proud.
Při přiblížení k nějakému rezonančnímu obvodu a naladění na jeho
kmitočet tento obvod odsál
část energie , tím poklesla amplituda kmitů a mřížkový proud se zmenšil.
Pokud jste měl takový podlouhlý teslácký přístroj s černými výměnnými cívkami,
tak šel přepnout i do režimu vlnoměru a to tak, že se vyplo elektronce
napájecí anodové napětí
a obvod katoda - mřížka fungoval jako detektor, přičemž přístroj
naopak ukazoval maximum
při naladění na kmitočet zdroje elmag vlnění.
Dost jsem si s takovýmto přístrojem za mlada vyhrál, měli jsme ho v radioklubu.
To co má Saša je pravděpodobně pouze pasivní detektor ( nikdy jsem to
neviděl ) , t.j. v podstatě přijímač
jako krystalka. Vždyť to má i výstup NF signálu, t.j. modulace, kterou
ten měřený VF signál
případně nese. Tiopmul bych si, že ty baterky co to potřebuje napájejí
asi jen nějaký
stejnosměrný zesilovač pro měřící přístroj. ale to opravdu jen tipuju.