Dalsi solarni report

RV vicek.radek na cpost.cz
Středa Březen 6 10:05:18 CET 2013

No asi to nejsou zadne prevratne novinky, ale treba pro me ano - preci
jen doposud jsem Pb baterie bezne pouzival jen aute. ;-) Principy
samozrejme znam, ale ono jak se ukazuje tak praxe a teorie se vzdy
neprotinaji.

V podstate zasadni problem u cistych ostrovnich (specialne u FV) systemu
je to, ze baterka malokdy projde plnym cyklem 0-100% nabiti.

Jen abychom si ujasnili pojmy - 100% myslim maximalni napeti pro
cyklicke nabijeni - tedy u mokre baterie cca 15.5-16V a u gelovek/VRLA
dle specifikace vyrobce - obvykle cca 14.3-8V.

Idelani pro baterii by bylo, kdyby po jejim vybiti co njdrive doslo k
jejimu nabiti na 100% nez dojde k jejimu dalsimu vybijeni - podle me asi
neni nutne aby tech 100% bylo v kazdem cyklu (protoze to zase namaha
konstrukci desek), ale aby k tomu cas od casu doslo.

Zapomnel jsem napsat cim se to projevuje - nemuzu si ted vzpomenout na
presny terminus technicus jak se tomuto stavu rika, ale u mokrych
baterii, kde lze merit hustotu elektrolytu zjistite po case, ze takto
provozovane baterie (tedy castecne vybijeni a nabiti na float napeti)
maji silne zredeny elektrolyt, coz znamena v podstate jedinou vec a to,
ze se z elektrolytu vyloucil siran a ten muze byt jen na deskach a to
znamena sulfatace a pomalej konec pro baterii.

Jelikoz ja mam na tom regulatoru vystup pro zapinani extrniho nabijece
tak to mohu zajistit FWem tak aby po nejake dobe nebo poctu castecnych
cyklu nabijeni neslo jen na beznou float hodnotu napeti, ale az na to vyssi.

Dalsi vec co bych rad vyzkousel, jsou nejake metody desulfatace. Kdyz se
kouknete na dnesni grafy:
http://www.cncnet.info/solar/

kde jsem uz osadil spravnej odpor externi zateze 15R (zapina se pri
13.3V a vypina pri 13V na baterii), menic omezuje maximum na baterii na
13.4V (napeti muze stoupat i kdyz je zapnuta externi zatez). Ted je to v
podstate velmi pomala PWM, ktera drzi to anpeti mezi tema hranicema on-off.
Chtel bych to upravit tak, aby v prihodnych pripadech regulator pracoval
jako desulfator, tedy baterii nabijel a castecne produkoval vybijeci
pulzy, coz je stara technika jak baterii rozhejbat pokud neni sulfatace
naprosto nevratna. Takze v podstate ty velke vybijeci zuby na grafech
rozmnelnit na velmi kratke a klidne s vetsi intenzitou (neni to ale
vyslovene nutne - baterie reaguje hlavne na rychle reverzace proudu). V
podstate je to implementace PWM na stavajici vystup na mosfet pracujici
jen v rezimu on-off - navic mi to umozni ridit externi zatez plynule bez
ohledu na osazeny odpor.

Radek Vicek