kviz na piatok - ked neplati Kirchhoffov zakon

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Červen 21 20:55:45 CEST 2013

Obávám se, že tak jednoduché to nebude. V závislosti na zvolených znaménkách
je buď v jedné větvi If+Ic' a ve druhé If-Ic'', nebo jsou +/- naopak.
Rozhodně je na jedné straně součet a na druhé rozdíl. Vzhledem k tomu, že
Ic' != Ic'', nepůjde se toho nijak jednoduše aritmeticky zbavit.

Předpokládám, že primární problém má tyto základní aspekty:
- Celé se to nachází na VN potenciálu, nejmíň několik desítek kV.
- Je to Baluúv soukromý experiment, takže nelze počítat s náročnými
úpravami.
- Ic je modulovaný, nebo přímo impulzní a průběh nesmí být měřením ovlivněn.

Pravděpodobně tudíž nepůjde vyvést střed trafa, ani zasahovat do primáru.

Kromě dříve navrženého použití děliče mě napadly tyto řešení:
1. Ic přivést přes 2 shottkyho diody na konce Rf a pak libovolnou
přijatelnou metodou změřit If u trafa.
2. Kolem uzlu na obrázku dát tři měřící odpory, k nim připojit malý,
bateriově napájený datalogger a hodnoty vypočíst dodatečně. Případně přidat
ještě čtvrtý odpor do dolního spoje mezi trafem a Rf, kdyby byl zájem
zjistit, jak velká je VF složka Ic unikající do trafa.
3. Jako 2, ale místo loggeru použít bateriově napájený AD modul s optickým
výstupem. Pokud je vhodná hodnota Uf, zle z něj napájet to měření místo
baterie, takže by to takhle šlo i trvale.

Poznámka: Ic je na obrázku téměř určitě opačně - katoda se napájí záporným
proudem. Diody v návrhu 1 budou tedy orientovány proti sobě.

Ale zajímala by mě i ta kniha p.Goedbloeda (Jak se přesně jmenuje?), jestli
existuje i nějaká další možnost.

PH

From: "Jaroslav Meduna" <meduna na mikroklima.cz>