PWM regulace ss motoru - pretizeni?

Jirka zaloha na volny.cz
Úterý Leden 29 20:14:43 CET 2013


Pánové,

princip protinapětí vs. otáčky atd. je známý a jasný. Je dobře, že to 
kolega Skopalík zformuloval lapidárně a jinými slovy, nicméně:

pořád se trochu vyhýbáme původnímu dotazu.

Zopakuji mírně jinými slovy: bude motoru vadit přepětí v pulsu (toto 
napětí evidentně bude větší než BEMF), byť nebude překročen proud kotvy 
(díky její indukčnosti) a ani nominální výkon motoru?

Jednalo se mi spíš o jevy související s el. pevností izolace vinutí, 
když původně s něčím takovým výrobce motoru (možná) nepočítal...

"Od boku" by se chtělo říct, že přepětí na vinutí může vznikat i běžnou 
funkcí komutátoru (přechodové děje na indukčnosti při skokové měně 
proudu), ale jde mi o to, jestli tohle neposuzovat jinak...

---
Jirka

> Moje chyba, mel jsem samozrejme v tomto kontextu na mysli permanentni
> magnety,
> nebo motor s nezavislym buzenim buzeny konstatnim napetim.
>
> Obdobne problemy jsou u motoru s pararelnim buzenim.
> Tam kdyz regulujete napajecim napetim, tak dochazi
> i k postupnemu odbuzovani statoru a stoupe proud rotorem.
> Vysledekem jsou velke ztraty a nestabilni otacky motoru
> (motor ma maly moment pri velkem proudu kotvou, pri zmene
> zateze se okamzite zmeni otacky).
>
> Ale to neni tazateluv pripad :).
>
> Slavek
>
> Ing. Slavomir Skopalik
> Jednatel spolecnosti
> Elekt Labs s.r.o.
> Sber a vyhodnoceni dat ze stroju a laboratori
> systemem MASA (http://www.elektlabs.cz/m2demo)
> ----------------------------------------------
> Adresa:
> Elekt Labs s.r.o.
> Chaloupky 158
> 783 72 Velky Tynec
> Czech Republic
> ----------------------------------------------
> Mobil: +420 724 207 851
> icq:199 118 333
> skype:skopaliks
> e-mail:skopalik na elektlabs.cz
> http://www.elektlabs.cz
>
>
>> Přesně takhle bych to viděl taky, jen bych lehce rozvedl, že to není
>> vlastnost DC motoru, ale komutátorového motoru s
>> permanentními magnety (vč.
>> komutace elektronické).
>>
>> Např. u střídavých modelářských motorů to vede k závěru, že
>> volba moc velké
>> vrtule způsobí, že se časem upeče motor i regulátor:-)
>>
>> Naopak sériové motory tím netrpí a proto není problém takto
>> řídit motory v
>> tramvaji, či lokomotivě minimálním kmitočtem. U derivačních
>> záleží na dost
>> okolnostech, v prvním přiblížení např. na poměru časových
>> konstant (L/R)
>> rotoru a statoru.
>>
>> PH
>>
>> From: "Slavomir Skopalik" <skopalik na elektlabs.cz>
>> Princip funkce DC motoru je, ze (pri zanedbani ztrat)
>> je indukovane napeti v kotve rovne napajecimu napeti.
>> Pokud to tak neni, tak se (pri DC napajeni) rozdil mezi
>> indukovanym napetim a napajecim napeti meni v teplo. V
>> dynamickem rezimu (PWM) se pak uplatnuje indukcnost kotvy a
>> podle toho je treba nastavit frekvenci PWM, aby nedochazelo k
>> prekroceni povoleneho I kotvou, jinak zacne vyrazne klesat
>> ucinost (motor bude topit).
>>
>> Tj. otazkou je, zde je frekvence PWM dost vysoka, jak je
>> udelana komutace (dioda, RC clanek, ...).



Další informace o konferenci Hw-list