Osvitovka na UV

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Leden 23 16:08:19 CET 2013

Taky pridam par cerstvych zkusenosti.
Pouzivam resist Kolon KP2100, ten drive prodaval ten pan na dioda.cz (ted ma
myslim nejaky jiny). Mam uz ho dost dlouho, neco pres 1.5 roku, nakoupil jsem
ho tehdy na nejaku zakazku hodne a ziju z neho dosud. Ma psanou citlivost
"kolem 400nm".

Pro osvit jsem celou dobu pouzival upravene horske slunce Sirius s nainstalovanymi
tlumivkami, tedy Hg vybojku s asi vetsinou spektra kolem 365nm. Vysledky nebyly
spatne.

V posledni dobe se mi ale zacalo zdat, ze uz to neni ono. Obcas byla cara potrhana,
a to i relativne tluste cary 0.3mm (12 mil). Rikal jsem si, ze ta stara vybojka uz to ma
za sebou (je uz stara 30 let a mimo jine smazala nekolik tisic EPROM) a postavil
jsem si osvitovou bednu a dal do ni 125W Hg vybojku se sundanou vnejsi bankou,
tedy opet zdroj 365nm. Byl jsem natesenej na vysledek, ale kdyz jsem pak ty vysledky
videl, tak jsem se chtel jit utopit. Uplne spatne, diry v resistu, a to i pri dlouhem osvitu
7 minut (vzdalenost vybojka-PCB je 44 cm, kryci sklo 1.75mm).

Tak jsem si rekl, ze resist uz je v haji, ze uz je proste stary. Kdyz tady byla tahle
debata o UV LED, tak jsem si vzpomnel, ze nekde na dne supliku mam UV LEDky
405nm, ktere jsem si kdysi koupil v TME. Mel jsem jich 60, z toho jsem hned
vyradil 11 ks, ktere proste nesvitily. To uz se mi hodne dlouho nestalo, abych koupil
soucastky s tak mizernym pomerem dobre/spatne. Testovano malym proudem 5mA,
takze testem jsem je urcite neodpalil.

Tak jsem zkusil udelat pokus, ze jsem umistil jenom 1 LED 15mm nad desku a svitil
4 minuty na maly tistak 20x20mm. Myslel jsem to jenom jako pokus, jestli tam aspon
neco bude osvicene. No a jake bylo me prekvapeni, kdyz cely ten tistak byl naprosto
dokonale osviceny, s ostryma hranama, proste znacka ideal.

Tak jsem to zacal zkoumat dal. Zkusil jsem osvit ze 20cm beznou teplou bilou usporkou,
studenou bilou usporkou, BLB usporkou (takova ta tmave modra UV) a ze 44cm kompletni
Hg vybojkou 125W i s vnejsi bankou.
Bezna bila svetla dopadla velmi spatne. I kdyz byla blizko, tak ani po 7 minutach tam
nezbylo po resistu skoro nic. Ta BLB usporka dopadla celkem slusne, ve 20cm od
cca 5 minut zacala byt kresba slusna, pri 7 minutach (max. co jsem testoval) byla uz
skoro vyborna, ale jeste by to asi chvili sneslo.
Suverenne nejlepsi vysledky prinesla kompletni Hg vybojka i s bankou ve vzdalenosti 44cm.
Uz po 3 minutach (nejkratsi doba testu) to bylo temer perfektni, pro delsi casy to bylo
dokonale. Cary 0.1mm (4mil) byly vykreslene vyborne.

Takze moje pouceni z toho je: resist (minimalne ten muj) je dost citlivy na spravnou vlnovou
delku. Stari resistu se asi na nem podepisuje v nizsi citlivosti, ale na jeho citlive vlnove
delce to neni nijak likvidacni. Bohuzel nemam novy stejny resist, takze nemuzu posoudit,
jestli se snizila citlivost celkove, nebo jen na jine nez spravne vlnove delky.
Ta snizena citlivost na nespravne delky se navic projevuje tak nestastne, ze pozadovany
motiv je osvetlen asi malo (slaba vrstva resistu, diry v nem), ale naopak to, co nema byt
osvetleno je castecne vytvrzeno, takze sundani ve vyvojce jde dost spatne.

Jeste by to chtelo proverit zavislost procesu na teplote. Delal jsem to vsechno v dilne,
kde netopim a mam tam ted docela zimu (cca 12-14 C). Otazkou je, jak velky vliv to
ma na proces osvitu, protoze moje problemy se zhorsovanim kvality se casove kryji
s ochlazenim. Vyvojku mam zahratou, takze tam se teplota neuplatni.

Tak jsem hned sel namalovat tistak pro LED osvitovku.

PL