Cim rezat plechy a DPS ?

OK1UGA ok1uga na volny.cz
Úterý Leden 22 23:01:00 CET 2013

Mě se v podstatě na jakékoliv rozměry DPS osvědčily malé pákové nůžky -
délka čelistí cca 120mm. Dají se tím dělat jen rovné střihy. Ale
velikost děleného materiálu je omezená v podstatě jen velikostí stolu a
prostoru kolem těch nůžek. Já jsem prostorem omezený asi na 60cm.
Střihnu, popotáhnu, střihnu a jedu tak dlouho dokud ten střih není
hotový. Nevím co v tom hledáte za problém. DPS se nedeformuje - má
dostatečnou pružnost aby se zase vrátil do původního stavu. Nůžky mám
pod stolem a když potřebuji připnu je ke stolu truhlářskou svorkou. Je
to rychlé a pohodlné - nemusím kvůli tomu nikam běhat.

U plechu záleží na jeho pružnosti. Měkký plech se deformuje ale lze ho
snadno gumovou paličkou přesvědčit aby se vrátil do roviny. Ale při
stříhání tenkého pásku se deformuje taky do strany a to se nesrovná.
Tvrdší plech je pružný a chová se stejně jako ten kuprextit.

Pokud vyžaduji perfektní řez, pak malé kousky kuprextitu dělím na fréze.
Používám tvrdokovovou frézu od Proxxonu průměr 2 nebo 3mm a odříznu co
potřebuji. Je to perfektní ale pomalé, nepohodlné a jen na malé kousky.
Ale pohodlně tak frézuji tvarové otvory v DPS.

Asi nejlepší by byla ta pila s vhodným kotoučem a použít vysoké otáčky.
To ale nemám a stále jsem se nedokopal k tomu abych si ji pořídil.
Souviset to asi bude s tím, že současné technologie mi zcela vyhovují.
Určitě ale ne rozbrušovací kotouč. Tím to upálíte a ne uříznete.

     Martin.