Na notebook x86 32 nebo 64bit? - Shrnut

Jirka zaloha na volny.cz
Úterý Leden 22 13:03:24 CET 2013

> Mageia: je líp připravená pro laické uživatele, i velmi složitou soustavu
> nástrojů má přímo v menu s jednoduchou klikací konfigurací (třeba poměrně
> vyčůraná konfigurace firewallu jako rodičovský dohled, nechat si tímto
> udělat konfiguraci a pak to ručně doladit).

Jo, na oko to tak vypadá (stejně tak to má i (x)buntu, PCLinuxOS, Mint
atd.), ale prostě nemám tam pocit zázemí jako u SUSE.

> Suse: je líp připravené pro firmy a servery, jako desktop jen pro někoho kdo
> se hodně vyzná, jinak to pro něj bude černá skříňka. V podstatě jediné
> problémy co jsem měl, bylo nepochopení filosofie SuSE. Nepodařilo se mi ale
> např. nainstalovat Iron browser z externího RPMka.

Hodně vyzná... Mně kdysi, když jsem začínal (někde u verze 10.x),
stačily vědomosti z Windows, pouze jsem si rozšířil obzory o linuxové
zvláštnosti. Filosofie SUSE mi nepřijde nijak nepochopitelná, většina
věcí je prostě klikací (YAST), stejně tak to ale lze udělat přes
konzoli, když má někdo chuť.

> Nepodařilo se mi ale
> např. nainstalovat Iron browser z externího RPMka.

Chybí tam knihovna (?) libbz2.so.1.0, což je patrné i z hlášení YASTu,
pokud instalujete přes Správce software v YASTu z místního repozitáře,
kam si ten *.rpm uložíte (tento postup velmi doporučuji pro zachování
"štábní kultury" instalací). Viz i malá příloha.

Je to holt nedotažené nějakým mimoidním programátorem a navíc neurčené
přímo pro SUSE. Nějak to snad souvisí s Chrome, tam ta knihovna je (?).
Viz též http://www.srware.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=3291#p12002
nebo http://www.linux-club.de/viewtopic.php?f=17&t=110080 (je tam řešení
pomocí vytvoření odkazu na jinou knihovnu).

> KDE jsem opustil před cca 7 lety, je pěkné, ale nejde mi změnit pozadí toho
> pruhu na jednolité a chvilku mi trvalo, než jsem přišel na to jak z něj
> udělat svislý, 2x jsem si musel smáznout profil KDE než se mi povedlo
> kliknout na správné místo, nešlo to vrátit.

Jakého pruhu? Myslíte panel? KDE 4 je hodně překombinované (přeplácané)
a dá se říct, že vynikající úrovně KDE 3 dosáhlo až nějak teď (po x
verzích). Bohužel nástroje na "repair" nastavení či něco podobného moc
nejsou, to je pravda. Doporučuji dobře nastavený profil zálohovat a pak
se k němu lze snadno vrátit prostým přepsáním.

Nebo experimentujte pod jiným uživatelem, vytvořeným k tomu účelu.

Některá specifická nastavení lze dohledat, takže by nebylo potřeba
zálohovat a nahrazovat celý profil. Obvykle to souvisí s věcmi okolo Plasmy.

O KDE 4 už toho byla spousta napsána, takže hledejte.

> Nové GNOME je ale naprosto nepoužitelné, to se dneska hodí tak leda na
> tablet.

Souhlas, stejně tak různé Unity apod. Aneb cesta, jak z PC udělat tzv.
chytrej telefon, pro mě prostě omalovánky a jeden velkej běs...

---
Jirka