OT vikend (Elektronika do auta)

cipisek.cipr na seznam.cz cipisek.cipr na seznam.cz
Sobota Leden 19 17:17:47 CET 2013


Jde o houzevnatost, tedy schopnost materialu zustat pri ohybani a narazech v
celku.
Bezne konstrukcni oceli ztraci houzevnatost jiz pri -10C a stavaji se 
krehke.
Vezmete klasickou kolejnici vrazte ji do prazaku (-18C) kdy do holejnice pak
trisknete poradnou palici tak se zlomi.  Pri +20C do stejne kolejnice muzete
rezat cely vecer a ani se nehne.
Proc k tomu dochazi? Kovy,ktere krtatalizuji v kkubicke prostorove mrzce 
maji mez kluzu a mez pevnosti silne zavislou na tepolote a v pomerne uzkem 
interavalu zapornych teplot rychle ztraci houzevnatost.
Cili do mrazu potrebujete kovy, ktere kristalizuji v kubicke plosne mrizce u
kterych tento jev neni tak patrny nebo dokonce u nich s klesajici teplotou 
houzevnatost stoupa.
Technicky pokud chcete vysokou odolnost v zapornych teplotach potrebujete 
legovanou ocel s austenitickou strukturou napriklad Cr18Ni10. U uhlikovych 
oceli se musi pridavat hlinik a dosahovat jemnozrne struktury, jinak v mrazu
krehnou.
Vzorovym prikladem krehnuti oceli pri zapornych teplotach je Titanik , plast
z oceli s vysokym obsahem uhliku a pak stacilo male skrtnuti o ledovec a 
bylo o ptakach.
Podobny problem, americke lode tridy Libery ship , vlastne slo o prvni 
seriove vyrabenou lod,ktera se svarovala (rok 1941) vyrobeno jich bylo vice 
nez 2500 ks a prakticke vsechny,ktere plavaly v chladnych vodach mely 
problem s praskanim oceloveho trupu. Nekde jsem cetl, o lodi teto tridy, 
krera se defakto rozlomila po zasahu lehkym pomorkovym delem (raze tusim 88
mm). Diky mrazive vode a nizke razove pevnosti vznikla trhlina,ktera prosla 
celym trupem a lod sla pod vodu.

Ciprian





---------- Původní zpráva ----------
Od: Pavel Kutina <hw na prelude.cz>
Datum: 19. 1. 2013
Předmět: Re: OT vikend (Elektronika do auta)

"Tahle veta mi nejak vrta hlavou. Opravdu je, pri tom, jake teplotni rozpeti

je schopna ocel, litina nebo ostatni technicke kovy snaset, nejaky znatelny 
a podstatny rozdil v pevnosti materialu pri +30°C nebo treba pri -15°C? Z 
pohledu obsluhy to chapu, tech plus tricet je vyrazne snesitelnejsich, nez 
tech studenych patnact, kdy _u obsluhy_ hrozi, ze ji nejaka podstatna 
soucast upadne :)

V mrazech bych cekal spis ztuhnuti maziv a s tim spojene problemy (jakoze 
treba ojnicni lozisko prestane loziskovat a nasledne se ojnuce podiva bokem 
motoru ven, protoze se na klice neprotoci), ale ne, ze se mi ta ojnice 
rozsype na prvocinitele.

Vi o tom nekdo neco?

Pavel Kutina


----- Original Message ----- 
From: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Saturday, January 19, 2013 11:44 AM
Subject: Re: OT vikend (Elektronika do auta)


On ten éter
dělá při výbuchu velké rázy (hoří rychle, na rozdíl od nafty) a na mrazem
prokřehlý motor je to opravdu velká zátěž.

Zdraví Pavel

_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20130119/90e5c4c1/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list