<html><body>Jde o houzevnatost, tedy schopnost materialu zustat pri ohybani a narazech v celku.<br>Bezne konstrukcni oceli ztraci houzevnatost jiz pri -10C a stavaji se krehke.<br>Vezmete klasickou kolejnici vrazte ji do prazaku (-18C) kdy do holejnice pak trisknete poradnou palici tak se zlomi.&nbsp; Pri +20C do stejne kolejnice muzete rezat cely vecer a ani se nehne.<br>Proc k tomu dochazi? Kovy,ktere krtatalizuji v kkubicke prostorove mrzce maji mez kluzu a mez pevnosti silne zavislou na tepolote a v pomerne uzkem interavalu zapornych teplot rychle ztraci houzevnatost.<br>Cili do mrazu potrebujete kovy, ktere kristalizuji v kubicke plosne mrizce u kterych tento jev neni tak patrny nebo dokonce u nich s klesajici teplotou houzevnatost stoupa.<br>Technicky pokud chcete vysokou odolnost v zapornych teplotach potrebujete legovanou ocel s austenitickou strukturou napriklad Cr18Ni10. U uhlikovych oceli se musi pridavat hlinik a dosahovat jemnozrne struktury, jinak v mrazu krehnou.<br>Vzorovym prikladem krehnuti oceli pri zapornych teplotach je Titanik , plast z oceli s vysokym obsahem uhliku a pak stacilo male skrtnuti o ledovec a bylo o ptakach.<br>Podobny problem, americke lode tridy Libery ship , vlastne slo o prvni seriove vyrabenou lod,ktera se svarovala (rok 1941) vyrobeno jich bylo vice nez 2500 ks a prakticke vsechny,ktere plavaly v chladnych vodach mely problem s praskanim oceloveho trupu. Nekde jsem cetl, o lodi teto tridy, krera se defakto rozlomila po zasahu lehkym pomorkovym delem (raze tusim 88mm). Diky mrazive vode a nizke razove pevnosti vznikla trhlina,ktera prosla celym trupem a lod sla pod vodu.<br><br>Ciprian<br><br><br><br><br><p>---------- Původní zpráva ----------<br>Od: Pavel Kutina &lt;hw@prelude.cz&gt;<br>Datum: 19. 1. 2013<br>Předmět: Re: OT vikend (Elektronika do auta)</p><br><blockquote>Tahle veta mi nejak vrta hlavou. Opravdu je, pri tom, jake teplotni rozpeti <br>je schopna ocel, litina nebo ostatni technicke kovy snaset, nejaky znatelny <br>a podstatny rozdil v pevnosti materialu pri +30°C nebo treba pri -15°C? Z <br>pohledu obsluhy to chapu, tech plus tricet je vyrazne snesitelnejsich, nez <br>tech studenych patnact, kdy _u obsluhy_ hrozi, ze ji nejaka podstatna <br>soucast upadne :)<br><br>V mrazech bych cekal spis ztuhnuti maziv a s tim spojene problemy (jakoze <br>treba ojnicni lozisko prestane loziskovat a nasledne se ojnuce podiva bokem <br>motoru ven, protoze se na klice neprotoci), ale ne, ze se mi ta ojnice <br>rozsype na prvocinitele.<br><br>Vi o tom nekdo neco?<br><br>Pavel Kutina<br><br><br>----- Original Message ----- <br>From: "Pavel Troller" &lt;patrol@sinus.cz&gt;<br>To: "HW-news" &lt;hw-list@list.hw.cz&gt;<br>Sent: Saturday, January 19, 2013 11:44 AM<br>Subject: Re: OT vikend (Elektronika do auta)<br><br><br>On ten éter<br>dělá při výbuchu velké rázy (hoří rychle, na rozdíl od nafty) a na mrazem<br>prokřehlý motor je to opravdu velká zátěž.<br><br>Zdraví Pavel<br><br>_______________________________________________<br>HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz<br>Hw-list@list.hw.cz<br>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</blockquote></body></html>