sporic energie

Milan Mlynarčík milan.m na centrum.sk
Neděle Leden 6 18:41:50 CET 2013

Presne tak. A vzhladom na to, ze je v kazdej zmluve o odbere elektriny
presne definovane za co sa kolko plati, tak aj tu viackrat uvadzane dojmy o
"pokutnom" nespravnom merani elektriny povazujem za demagogiu. Predovsetkym
preto, ze to je jednoducho preveritelne a nasledne reklamovatelne.

Ale ked hlasat bludy verejne je pre vela ludi tak prijemne ...

                                                           Milan  Mlynarčík

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller"

Mám tu asi 4 statické elektroměry primárně určené pro fakturační měření,
žádné Lídlmetry. Jeden je ZPA ze série EMU100, další Landys&Gyr, 2x
Siemens (ale on to bude asi taky L&G, ale přebrandovaný). Jednofázové
i třífázové, přímé i nepřímé.
  Všechna tato měřidla jsem testoval. Jsou vybavena optickým rozhraním
a dají se jednoduše kdykoliv odečítat.
  I ten nejjednodušší, kterým je ten ZPA EMU100, si měří nezávisle U, I
a cos fi. Tyto hodnoty lze z něj kdykoliv získat. Proč by měřil cos fi,
pokud by jej nehodlal použít při výpočtu činné složky ? Ale budiž, i tak,
udělal jsem pokus - připojil jsem jako zátěž kondenzátor 10 uF. Při odečtu
ukazoval správně hodnoty (cos fi naměřil 0.12, kondenzátor se skutečně
maličko ohříval) a počítadlo stálo - za dobu několika hodin nic nepřičetl
(rozlišení 0.1 kWh).
  Naopak můj nejlepší přístroj je poctivý čtyřkvadrantový pro nepřímé
měření (šel tu můj thread o měřicích trafech k němu, zatím ho mám zapojen
jako přímý (bez traf) - má dvojitou izolaci a je mu to srdečně jedno, jen
nesmím jít s proudem nad 10A). Ten cos fi neměří, resp. asi měří, ale
nelze ho z něj dostat, zato má samostatná počítadla pro všechny možné
směry toku proudu i napětí - činný odběr i dodávka, kapacitní odběr i
dodávka a induktivní odběr i dodávka. Dokonce má registry maxima všech
těchto hodnot a ty lze kdykoliv nulovat tlačítkem.
  I tento přístroj měří obdivuhodně přesně. Má rozlišení rozsahu 0.01
kWh/kVAr a nyní ho provozuji tak, že mám všechny 3 systémy (je to
třífáz) zapojeny dohromady na jedné fázi - napěťové svorky paralelně,
proudové v sérii. Má skutečně přesně trojnásobnou citlivost než u provozu
na jednu fázi (i toho je schopen) a vůbec mu nevadí "švindl", že ve všech
třech fázích má to samé :-). S ním měřím spotřebu všeho možného "malého
elektrosmetí" a je to naprosto super.
  Další přístroje jsou něco mezi, nemám je teď po ruce, abych sem dal ty
typy, ale také se chovaly velice dobře a rozhodně "nešvindlovaly" tím,
že by měřily všechno. Cos fi udávají všechny, pro každou fázi zvlášť.

Tož tak.
  Pokud by byl zájem, mohu nějaký z těchto elektroměrů zapůjčit na
kontrolní měření. Některé jsou ještě origo zaplombované.